رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
عاطف خليل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
عاطف خليل

بعد إثارتها الرعب| سر اقتحام القرود والنسانيس للمنازل في حدائق الأهرام (تفاصيل بالفيديو)

قرود ونسانيس حدائق
قرود ونسانيس حدائق الأهرام

في واقعة فريدة من نوعها استيقظ أهالي منطقة حدائق الأهرام بمحافظة الجيزة على مجموعة من القرود والنسانيس تغزو حدائق وشرفات منازلهم في الساعات الأولى من صباح اليوم ما أثار الذعر في قلوب سكان المنطقة متسائلين عن سر انتشارهم بشكل مفاجيء وبدون أي مقدمات.

 

اقرأ أيضاً..

هروب «نسناس» من حديقة الحيوان يثير الفزع في طنطا

هروب القرود في حدائق الأهرام

 

هروب القرود يثير ذعر سكان حدائق الأهرام

وسرعان ما وجه أهالي حدائق الأهرام نداء استغاثة إلى المسؤولين عن الحي لسرعة ضبط القردة والنسانيس وكشف السر وراء انتشارهم و اقتحامهم المنازل.

 

هروب القرود في حدائق الاهرام

 

وفي سياق متصل، شارك رواد مواقع التواصل الاجتماعي وعدد من سكان الحي مجموعة صور وفيديوهات ترصد لحظة اقتحام القردة والنسانيس لحدائق وشرفات منازلهم ، موجهين تحذيرات لغيرهم من السكان بغلق النوافذ تحسبًا لحدوث أي شيء.

 

هروب القرود يثير الذعر في حدايق الاهرام

 

وكانت أبرز التعليقات على موقع التواصل الاجتماعي الأشهر "فيس بوك" كالآتي: "مافيش حاجة تستدعى القلق. انا ساكنة ف الحدايق.. كده كده دول بيتباعوا ف محلات تربية الحيوانات عادى.. تلاقيهم هربوا من صاحبهم مش اكتر .. طيب خلو بالكم ياجماعه علشان الفيروس الجديد اللى اسمه ماربورغ بيتنقل عن طريق القرود والخفافيش".

 

هروب القرود في حدائق الاهرام

هروب القرود في حدائق الاهرام

 

كما علق آخرون: "انا مش متخيله أني ادخل بلكونتي الاقيهم بفتح الازاز اشوف الاول كانو ف منطقه أ ... حضرتك احنا صبح وليل عندنا ثعالب قدام العمارة طعمين خالص وهما بيلعبوا مع بعض واستحالة نقرب منهم او يقربوا مننا ... ممكن يكونوا تبع عصابه للسرقه ... اوعوا يكونوا هربانين من مختبر ولا نيله احنا مش ناقصين".

 

هروب القرود في حدائق الاهرام

هروب القرود في حدائق الاهرام

هروب القرود في حدائق الاهرام

 

شاهدة عيان تكشف تفاصيل اقتحام النسانيس لشرفة منزلها في حدائق الأهرام

على صعيد آخر، روت إحدى شهود العيان تفاصيل واقعة اقتحام القردة والنسانيس للمنازل، خلال مكالمة هاتفية لها ببرنامج "السفيرة عزيزة" المذاع عبر قناة dmc  الفضائية، حيث قالت: "احنا اتفاجئنا بيهم أنا كنت موجودة في البيت عندي وببص من الشباك في غرفة والدتي فجأة لقيت الكلب بيهوهو بصوت عالي زيادة عن اللزوم ف ببص في ايه لقيت نسناس".

 

شاهدة عيان تكشف تفاصيل هروب القرود في حدائق الاهرام

 

وتابعت: "بعدين لقيت الجروبات على الفيسبوك بتتكلم في الموضوع وبتسأل في ايه ..

الفكرة انهم مسالمين جداً وشكلهم اصلاً خايف من الناس يعني مفيش قلق منهم خالص .. كمان بقيننا نرميلهم موز وأكل".

 

هروب القرود في حدائق الاهرام

 

رئيس الادارة المركزية لحدائق الحيوان يؤكد: جاري ضبط القرود وإرسالها إلى حديقة الحيوان بالجيزة

كما انضم الأستاذ محمد رجائي رئيس الادارة المركزية لحدائق الحيوان لمكالمة هاتفية في البرنامج، كاشفاً عن موقف الطب البيطري من الواقعة، وبسؤاله عن إمكانية تربية النسانيس في المنازل، أجاب قائلاً أن هناك العديد من العائلات التي تقوم بتربية الأسود والزواحف بأنواعها".

 

 

متابعاً: "إذ أنها أصبحت ظاهرة دائمة الحدوث فالكثير من الأشخاص يقوموا بتربية الحيوانات التي تشكل خطورة على الأخرين ومن الممكن أن تأذيهم .. ولما تكبر وتبدأ تضره هو شخصياً بيتخلص منها بأي طريقة ف دايماً نلاقي بلاغات عن تمساح في ترعة معينة او نسانيس في منطقة ما".

 

وأردف: "ف طبعاً جالنا بلاغ حوالي الساعة 2 وفي دكاترة هناك موجودة معاهم دلوقتي أنواع من المخدر عشان يتعاملوا بيها مع القرود".

 

هروب القرود في حدائق الاهرام

 

رئيس الادارة المركزية لحدائق الحيوان: عقوبة تربية الحيوانات البرية السجن

واختتم حديثه قائلاً: "وجاري القبض عليهم وتجميعهم من الحي لحماية السكان،فلا داعي للقلق .. هيتم تخدير القرود وهيتم نقلهم لحديقة الحيوان بالجيزة لكن مش هنرجعهم لصاحبهم لان دي حاجة خطر وممنوع اقتنائهم أصلاً وأي حد بيربي اي حيوانات برية ف هو مهدد بالحبس زي مثلاً نمور وأسود وكده يعني".