رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
سامي ابو العز
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
سامي ابو العز

السيسي: تأسيس صندوق لدعم الأسرة المصرية في الأوقات الحرجة (شاهد)

الرئيس عبد الفتاح
الرئيس عبد الفتاح السيسي

أكد الرئيس عبدالفتاح السيسي، أنه سيتم تأسيس صندوق لدعم الأسرة المصرية يتم تمويل جزء منه من المقبلين على الزواج، قائلًا: "لابد من الحصول على موافقة الجهات المعنية على مشروع قانون الأحوال الشخصية".

 

وقال السيسي خلال كلمته في افتتاح مشروعات جديدة في مجمع الصناعات الكيماوية في محافظة الجيزة، إنه: "إحنا طارحين صندوق يسمى صندوق الأسرة، ففي فترة الخلافات الزوجية الأسرية تكون في فترة معينة، في الفترة دي مين هيتكفل بالأبناء، وهما زعلانين من بعض وبيقطعوا بعض ومش عاوزين يصرفوا، مين بقى اللي هيضيع في الوسط .. الأولاد .. أولادي أبناء مصر".

 

اقرأ أيضًا.. السيسي: نبذل جهدًا كبيرًا لاستقرار الأسعار وعدم زيادتها (شاهد)

 

وتابع :"قولنا نعمل صندوق دعم الأسرة المصرية ويتكفل هذا المشروع بدعم الأسرة في أوقاتها الحرجة، وهذا الدعم سيأتي من مساهمة الحكومة والمتزوجين، فالناس فاهمة إن الدين بيخاطب الضماير بس، ولكن الدين له نظم والدولة لها نظم، يعني الدولة تاخذ اتجاه وتعمل قواعد واتجاهات،  علشان الناس تفهم يعني أي دين حقيقي مش نخاطب ضمائر الناس فقط،  والدولة مسؤولة تعمل اتجاهات ونظم تحقق مقاصد الدين بيطلبها،والدولةكمان الدولة ستشارك بالنصف فى صندوق الأسر بقانون الأحوال الشخصية".

 

وأوضح السيسي: "لقينا وزارة التضامن بتقدم مساعدة للأسر يعني إن المبالغ الموجودة من

الأرباح مبقتش متواجدة، وبقى في مديونية 300 مليون، هقف اتفرج على الموضوع واسكت؟ لا قولت نعمل صندوق واللي هيتجوز هيحط في الصندوق مبلغ بسيط كل الناس تقدر عليه، اللي هيقدر يتجوز يقدر يدفع المبلغ ده مش بتعملوا  فرح وتقعدوا تتخانقوا على الشبكة والفرش".

 

وأكمل السيسي "أي إجراء بنعمله خالي بالكم.. أن الدين بيخاطب الضمائر له نظم.. والدولة لازم تعمل نظم تحقق مقاصد الدين.. يعني لما يجي يقولك إكرام اليتيم.. اكرموا اليتيم.. الدولة تأخذ اتجاه وتعمل قواعد وإجراءات لإكرام اليتيم.. أي إجراء يتم علشان الناس تفهم يعني أيه دين حقيقي.. مش فقط نخاطب ضمائر الناس.. الدولة مسئولة عن قواعد ونظم تحقق المقاصد الطيبة للدين".

 

يفتتح الرئيس عبدالفتاح السيسي صباح اليوم مصنعي إنتاج الغازات الطبية والصناعية ومحطة توليد الطاقة الثلاثية بمجمع الصناعات الكيماوية بأبورواش بمحافظة الجيزة.