رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

مفيدة شيحة تفتح النار على أصحاب الحجج للهروب من العلاقات.. فيديو

الاعلامية مفيدة شيحة
الاعلامية مفيدة شيحة

علقت الاعلامية مفيدة شيحة، على ظاهرة خلّق حجج للهروب من اي علاقة، لدى الشباب، قائلة: " هناك جُمل كلاسيكية موجودة من فترة يقولها لشباب لإنهاء علاقتهم بالفتيات ، وفي اللي يقولك عندنا الإهرامات وأبو الهول وجملة انتي تستاهلي حد أحسن مني، خطة جاهزة للهروب من الارتباط مُفادة يلا مع السلامة".

 

اقرأ ايضًا.. مفيدة شيحة تؤيد موضة الأوفر سايز بهذة الإطلالة

 

وأضافت الاعلامية مفيدة شيحة، أن الجديد الآن هو شكوة الشباب من إن البنات أصبحن الأكثر قولًا لهذه الجُملة انت تستاهل حد أحسن مني، قائلة: " البنات دلوقتي بتقول نفس الجُملة بطرق مختلفة والرجالة بستجير "، متابعة فكرة الأعذار من أجل الهروب من علاقة في شيء من الجُبن. 

 

وتابعت :"البنات عندها فزاعة اسمها الفريند زون!، وكلمة بحبك زي اخويا..!، وإحنا أكتر من أصحاب.. احنا اخوات!، والجمل دي عند البنات مش للهروب أبداً.. لكن من الاول بتحدد العلاقة في مساحة الصداقة و الأخوة.. و معناها انها مش معجبة بيه كراجل.. مش جذاب ليها كزوج محتمل.. فبيفضل محصور في خانة الصداقة! ".

 

وذكرت :"رغم أنها مش معجبة بيه كراجل و شايفه انه معجب بيها الا انها بتقرر تحتفظ بيه في شكل مجمد و هو الصداقة، وهو بيحبها و بيظهر دا طول الوقت و هي تستقبل كل حبه وترجمه انه اخوه و صداقة، و دا منتهي الاستغلال و الابتزاز".

 

وتابعت ، أن استخدام لعاطفة انسان في مقابل الشعور بالمحبة او الأمان و أحيانا الاستغلال المادي.. و بتعمل صدمات ربما لا يشفى منها الشخص طول حياته! و أصبح خطر ، مضيفة أن مؤخراً ظهرت حالات عنف ضد البنات في الجامعة لما استغلوا عاطفة زميل لهم في الاستفادة و المذاكرة، جاء ذلك خلال تقديم برنامج الستات، المذاع عبر قناة النهار. 

 

فيديو..