عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

امتياز طنطا يعلنوا غضبهم بسبب عدم تنفيذ قرار رئيس الجمهورية

اعرب طلاب امتياز طب طنطا عن غضبهم عبر منصات التواصل الإجتماعي لعدم حصولهم على المكافأة التدريبية الخاصة بهم بالرغم من إقرار رئيس الجمهورية بها عبر نص قانوني، ودشنوا هاشتاج بأسم "تنفيذ قرار رئيس الجمهورية" وأخر تحت عنوان "تطبيق مكافأة امتياز طنطا 2020" رافعين شعار "عاوزين حقنا".

إقرأ أيضًا: بعد تعليق رحلات العمره..نشطاء: قرار سيحمي الملايين من فيروس كورونا

ونشروا المادة الجديدة في القانون رقم 415 لسنة 1954 برقم "3 مكررًا" والتي تنص على:" منح المتدرب خلال مدة التدريب الإجباري مكافأة تدريبية شهرية تعادل "80%" من إجمالي ما يتقاضاه شاغل وظيفة "طبيب مقيم"، وذلك دون الإخلال بالقوانين والقرارات المعمول بها في القوات المسلحة في هذا الشأن.

وطالبوا من كل متظلم ان يتفاعل مع الهاشتاج بجانب الاستعانة بالدفعات الأصغر منهم لكي يقفوا بجانبهم حتى يصل الأمر للإعلام والمسئولين ليطبق القانون ويحصلوا على حقوقهم.

وعبر الكثيرون عن استيائهم من عدم تطبيق القانون والحصول على حقوقهم فيما يقوموا بواجباتهم مؤكدين أنهم يقوموا بكافة الاختبارات المطلوبة منهم، وقال احدهم:" مش عاوز تطبق قانون الزيادة اللى الريس مضى عليه يبقى مش تطبق امتحان المزاولة ولا تحط تقييم وحضور إجباري.. مش هتنفذلى الجزء اللى فيه واجباتي وتيجى على الجزء اللى فيه حقوقي تعملي من بنها".

وقال حساب طبيب شاب يدعى محمد خالد:"طبيب الامتياز عمره ٢٥ سنه، وبعد دراسه دامت ٦سنين ونص ابسط حقوقه يكون دخل بسيط يكفي مواصلاته واكله ومبيفضلش ياخد مصروف من اهله مش بنطالب بألوفات بنطالب بتطبيق

نص قانون رئيس الجمهورية المنشور في الجريدة الرسمية ٢٠٠٠ جنيه مش فلوس لتتعنت وتحرم الطبيب الشاب منها".

وبشكل ساخر قالت "أمنية" طبيبة امتياز:" يعني حضور وامتحانات وتقييمات وشغل واخد فالاخر ٨٠٠ جنيه انا اروح اشتغل ميكب ارتيست احسن بقا"، واتفق معا في الرأي الكثيرون ومنهم من غرد:"احنا مش صغيرين علشان اهالينا يفضلوا يصرفوا علينا ومنعرفش نساعدهم بحاجة عاوزين حقنا"، وأخر:" يا تطبقوا القانون كله يا تسيبوه كله، "يا نطبق القانون كامل يا منطبقوش خالص لكن نطبق الجزء الي يستغلنا بس ومنطبقش الجزء الي يدينا حقنا دا يبقى مش عدل".

فيما أكد أخر أن أطباء الامتياز ليس لديهم تأمين ومعرضين للإصابة بالعدوى والأمراض، وعلق أحدهم:" طب الامتياز مالوش تأمين صحي يعني ابسط حق مش متوفر، فلو لاقدر الله تعب أو اتعدي من أي حاجة وهو في الشارع هيوفر الدوا على حسابه الشخصي، طيب يبقي في دخل مناسب في المقابل".

فيما واجه البعض الأزمة بالكوميكسات الساخرة وتداولها فيما بينهم.