رئيس حزب الوفد

بهاء الدين أبو شقة

رئيس مجلس الإدارة

د.هانى سري الدين

رئيس التحرير

وجدي زين الدين

فلوسنا بتروح فين هاشتاج يجتاح تويتر.. ونشطاء : هي مش بتيجي أصلًا

أخبار وتقارير

الخميس, 29 أغسطس 2019 17:27
فلوسنا بتروح فين هاشتاج يجتاح تويتر.. ونشطاء : هي مش بتيجي أصلًاهاشتاج فلوسنا بتروح فين

كتبت-إيمان مجدي:

مع اقتراب بدء العام الدراسي الجديد، يواجه الكثير من المواطنين عبء المصاريف اليومية لأبنائهم، ومع زيادة الرسوم ببعض الجامعات تحت بند تطوير الخدمات الطلابية والتعليمية وغيرها من البنود،  دشن رواد مواقع التواصل الإجتماعي هاشتاج "فلوسنا بتروح فين".

ليكون الهاشتاج الأكثر تداولا على موقع التدوينات القصيرة تويتر"، وتفاعل النشطاء مع الهاشتاج بشكل كبير وانهالت التعليقات والصور منها الساخر والكوميدي ومنها من يعبر عن غضبه

من الزيادة.

ومن بين التعليقات:" تحت بند تحسين الخدمات الطلابية والتعليمية" طلاب جامعة طنطا يطلقون هاشتاج فلوسنا بتروح فين احتجاجًا علي زيادة المصاريف الدراسية لأكثر من ضعف العام الماضي".

وعبر أخر عن غضبه بشكل ساخر كونه طالب مغترب يحتاج لمصاريف تفوق الطالب العادي :" ولما مصاريف كليتي 500 وشويه ونھله " توأمي

" مصاريف كليتھا 700 وشوية والسكن زايد هنشتري هدوم الشتا منين كدا حضرتك! "، وتعليق اخر:"الخدمات الطلابية لازم نحسن الخدمات الطلابية عشان بتوع كامبريدچ ميقولوش علينا حاجة ونقول فلوسنا بتروح فين".

وأعرب بعض المغردون عن استيائهم من الزيادة التي اعتبروها عبء جديد يضاف لأعباء أولياء أمورهم الذين يواجهون ضغوطات يومية وارتفاع اسعار بشكل يؤثر على شراء المأكل والملبس بجانب زيادة اسعار المواصلات واخيرا المستلزمات الدراسية.

فيما علق اخرون بشكل يغلب عليه الطابع الكوميدي وتفعيل الهاشتاج والسؤال بشكل واضح فلوسنا بتروح فين .

أهم الاخبار