عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
عاطف خليل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
عاطف خليل

صور...بسمة وهبة تنشر قصص مؤثرة لأشخاص هزموا مرض السرطان

بوابة الوفد الإلكترونية

 استكمالا لما بدأته الإعلامية بسمة وهبة بنشر تفاصيل قصتها مع مرض السرطان تحت عنوان باب للأمل نشرت وهبة منشورا جديدا تضمن تعليقات متابعيها على البوست ممن شاركوها بقصص مؤثرة عن رحلتهم مع مرض السرطان .

 كتبت بسمة على صفحاتها على الفيس بوك وإنستجرام: "من يومين كتبت حكاية انتصارى فى معركة السرطان، علشان تكون باب للأمل لكل مريض أصابه اليأس، أو عزيمته ضعفت متابعة:" اتفاجئت تماما بكم القصص اللى كتبوها زملاء فى الرحلة الصعبة تعليقا على اللى كتبته..... كل قصة لشخص هزم المرض أو لسه بيعافر وبيواجه بكل قوة، تعتبر "باب جديد للأمل ....لقيت فى كل حدوتة مفتاح لكل باب ممكن نحس أنه مقفول أو إننا صعب نعديه".

 

 أضافت وهبة:"حسيت إننا لازم نبرزهم ونحتفى بيهم، لازم نسلط عليهم الضوء ونعرض قصصهم، لازم كلنا

نقرأ القصص دي، لإنهم هما دول الأبطال الحقيقيين اللي خاضوا وبيخضوا معركة كل يوم ... كمان ننشرها لغيرنا لإن فى كل حدوتة من دول طاقة أمل وحب وعزيمة وقوة ومعافرة، ممكن تكون باب أمل لكل مريض فى رحلته الصعبة .."

 تضمن البوست المؤثر نحو ٢٠ قصة من القصص المؤثرة والملهمة لأشخاص عانوا من المرض سواء بشكل شخصي أو في أحد المقربين.. وتفاعل معظمهم مع قدرة بسمة وهبة على مواجهة المرض والانتصار عليه مؤكدين أنها منحتهم الأمل للنجاة من هذا المرض اللعين.