عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

بعد إعلان إصابته بكورونا.. شريف إدريس يوجه رسالة للفنان محمد صلاح

شريف إدريس
شريف إدريس

 وجه الفنان شريف إدريس الدعاء لصديقه الفنان محمد صلاح بالشفاء العاجل من فيروس كورونا المستجد، وذلك عبر صفحته الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي الشهير "فيسبوك". 

 

 كتب "إدريس" عبر صفحته قائلًا: "خالص الدعاء للصديق والأخ الفنان محمد صلاح بالشفاء من وباء الكورونا اللعين.. سلامتك يا صلاح وإن شاء الله تخرج بالسلامة لبيتك وأولادك وتكمل كل أحلامك وتحققها".

شاهد 

 يذكر أن الفنان محمد صلاح كان أعلن عن إصابته بفيروس كورونا المستجد، أول أمس عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعي الشهير "فيسبوك".

 

 كتب "صلاح" عبر صفحته قائلًا: "بكتب لكم وأنا على سريري في مستشفى صدر العباسية وبعد عمل أشعة مقطعية على الصدر اللي أكدت أني أصيبت بالوباء اللعين، وقالولي اتأخرت ليه.. يمكن تكون آخر كلمات ليا في الدنيا دي".

 

وأضاف: "اترددت كتير بس لقيت نفسي مش قادر وبكتب.. لأني حسيت إحساس غريب حسيت إني مش خايف من الموت.. أنا خايف إني أموت قبل ما شوف النجاح.. استغربت وقلت لنفسي انت مش خايف من الموت ؟؟؟ قولت والله لا.. أنا خايف أموت قبل ما شوف نجاحي". 

 

 وتابع: "بلدنا بقى الحلم فيها انك بس تشتغل، انت بس بتحاول طول الوقت انك تشتغل، وتخبط على البيبان، وكل البيبان بتتقفل في وشك، شباب في أول عمرهم وشباب بقوا رجال، ورجال أصبحوا كهول، وبنات وسيدات موهوبين خريجي المعاهد والكليات الفنية وماوقفوش أمام كاميرا". 

 

 واستكمل حديثه قائلًا: "واللي هاجر واللي اكتأب واللي انتحر.. أجمل ما في الوجود الحلم والطموح، وأقبح ما في الوجود عدم تحقيق الحلم أو الطموح ده.. أرجوكم يا أصحاب الاختيار في شركات الإنتاج من المخرجين ومساعديهم أو مديري الإنتاج أو المنتجين الفنيين أو المشرفين على الإنتاج أو أصحاب الورش الفنية أو الكاستينج دايريكتور أو صاحب المنتج الفني، أو.. أو الموهوبين في مصر كتيييير واللي ضيعوا عمرهم في حب الفن ودراسته سنين كتييييير". 

 

 وأضاف: "لكن معندهمش واسطة ولا صاحب ولا قريب مخرج ولا

منتج ولا منتج فني ولا ابن نجم برضه كتييييير قوي أنا كل اللي بتمناه العدل أن الموهوبين دول ياخدوا فرصة من الفرص الكتيييير قوي دي، معرفش إزاي ممكن يتحط النظام اللي بيه كل الموهوبين الدارسين أعضاء نقابة المهن التمثيلية ياخدوا فرصة، واللي يثبت نفسه يكمل واللي مايثبتش نفسه الجمهور هايقول عليه لا". 

 

وتابع: "بس بعد ما يكون اخد الفرصة، فكرت ولقيت إن أنسب حل وأنا يمكن ماحضرش تنفيذه أو حتى الموافقة عليه هو عمل بروتوكول ملزم بين الدكتور أشرف زكي بصفته نقيب فناني مصر ورئيس أكاديمية الفنون المصرية، على فكرة أكاديمية الفنون في أمريكا هي اللي بتمنح جائزة الأوسكار، والأستاذ تامر مرسي بصفته رئيس مجلس إدارة الشركة المتحدة للخدمات الإعلامية اكبر وأهم شركة إنتاج في الشرق الأوسط". 

 

وأضاف: "وطبعًا بعد كده ممكن كل شركات الإنتاج والمخرجين يمضوا ويفعلوا نفس البرتوكول واللي لازم الجميع يتفق على بنوده و صياغته وانا عندي ثقة كبيرة في كل القائمين على هذه الصناعة الكبيرة والعظيمة وفي قائدنا الحكيم المخلص السيد الرئيس عبدالفتاح السيسي اللي أكيد هايرحب بالعدل أو شكل من أشكال تحقيق العدالة، ويارب لو اتحقق الحلم ده.. وكنت يعني لا قدر الله مت، أبقى مت وأنا مستريح وسيبت لأولادي ما يفخرون به".