عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

شباب الصحفيين تطالب بالتحقيق في مصادر دخل ناشط السبوبة جمال عيد

هيثم طوالة رئيس جبهة
هيثم طوالة رئيس جبهة شباب الصحفيين

قالت جبهة شباب الصحفيين إن الخائن جمال عيد المتحالف مع جماعة الإخوان الإرهابية عنده عشم بزيادة حبتين أن التغييرات اللي في أمريكا ممكن تعود عليه بشوية دولارات زيادة أو دخول بنته جامعة مجاني اللي بتدرس هناك وطبعا مش عارفين على حساب مين.

 

أضافت الجبهة: "عيد بدأ يهل علينا تاني بطلعته غير البهية بشغله بالعالم الافتراضي المسمى مواقع التواصل الاجتماعي وعمال ينعق ويكذب فيما يتعلق بأوضاع حقوق الإنسان في مصر".

 

قال هيثم طوالة رئيس الجبهة في بيان صحفي:"انسي يا مستر جمال إنك ترجع تعيش تاني حالة اللادولة اللي عجبتك في الفترة اللي بعد يناير دي تاني.. طبعا كنت خلالها مبسوط ومبرطع وراكب أحدث عربيات والفلوس كانت زي الأرز معاك وطبعا يا جمال لا يفرق معاك خراب مصر، المهم حسابك البنكي عامل إيه".

 

وتساءلت الجبهة لماذا جهات التحقيق صامتة عن هذا الخائن الساعي لخراب الأوطان العربية.. ومنفذ التعليمات الاستخباراتية وعبد الدولار واليورو والشيكل، مطالبة بالتحقيق معه في مصادر دخله.

 

كما ناشدت كل من تقول عليه هذا الإرهابي أن يتقدم ببلاغات للنيابة العامة ضدة حتى يكون عبرة لكل من تسول له نفسه خيانة الوطن.


شنت الجبهة هجوما شديدا على ليلي سويف وبنتها مني والذي ينطبق عليهما المثلين القائلين: "خيرا تعمل شرا تلقى،  وإذا أكرمت الكريم ملكته

وإذا أكرمت اللئيم تمردا"، لأنهما بينكروا كل حاجه كويسة بتتعمل معاهم علشان ابن وبنت الأستاذة ليلى المحبوسين".


قال هيثم طوالة: "هو إنتو مش بتروحوا السجن كل أسبوع علشانهم وانتم بنفسكم اللي مسلمنهم البطاطين.. ليه بعد كل دة تطلعوا تكذبوا وتقولوا انكم ممنوعين من الزيارة وانهم بردانين في السجن".


أضاف طوالة: "طبعا الكلام دة بتعملوة علشان استجداء المراكز والمنظمات اللي انتم بتتخابروا معاها عشان تصرف شوية زيادة عليكم وواضح إن حساباتكوا في البنوك قلت شوية اليومين دول.. ما أنتم بقالكوا فترة عايشين في بطالة مقنعة من ساعة يناير 2011 ونفسنا نعرف بتصرفوا منين وانتوا ولا شغلة ولامشغلة".


تابع: "أطالب بتصوير ليلي سويف وبنتها منى وهما بيزوروا علاء وسناء في السجن علشان الناس تشوف كدبهم ويبقى ملهمش عين يفتحوا بقهم تاني.. لكن للأسف هيطلعوا يكدبوا برضه ما احنا عارفين مدي بجاحتهم".