عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

يوسف الشريف يُشعل تويتر بسبب مظاهرات أمريكا

يوسف الشريف
يوسف الشريف

 دشن رواد مواقع التواصل الاجتماعي "تويتر" هاشتاج يحمل اسم الفنان يوسف الشريف وربطوا بين تنبؤ مسلسله النهاية الذي عرض في رمضان 2020، بتفكك أمريكا وسقوطها وبين ما يحدث بها الآن من استمرار المظاهرات والاحتجاجات تنديدًا لمقتل مواطن أمريكي أسود البشرة من أصل أفريقي يدعى جورج فلويد على يد ضابط شرطة من أصحاب البشرة البيضاء، رافعين شعار لا للعنصرية.

إقرأ أيضًا: تشريح جثة جورج فلويد يكشف عن مفاجأة

وتفاعل النشطاء مع الهاشتاج بين التعليقات المشيدة بالعمل والكوميكسات الساخرة، وقال المغردون:" شابوه جدًا ليوسف الشريف.. لما يعمل مسلسل بيتكلم فيه عن نهاية أمريكا وتَفككها وميعديش أسبوعين ونلاقي أمريكا تحترق وتقوم مظاهرات وأعمال عنف للمرة الأولى من عشرات السنين، يبقى شابوه بجد بنتمني يتحقق الموضوع إلى حرق الإسرائيليين ووجعهم".

وأكد المتابعون أن الشريف لديه من الوعي والثقافة ما يجعله يقدم فكرة بناءة تحترم الجمهور: "أنا دايمًا بشوف وعي الفنان أهم كتير من موهبته نسبة الوعي اللي ممكن تطلع حاجة عظيمة من ممثل قدراته بسيطة وهى اللي ممكن تطلع حاجة متدنية لو قليلة من ممثل

قدراته التمثيلية قوية، وأنا بشوف إن يوسف الشريف ممثل واعٍ وعارف يستغل موهبته كويس وبيحاول دايمًا يقدم جديد وبيحترم عقول الناس".

وأضاف آخرون:"طبيعي هو حرفيًا مبدع وتوقع الأحداث في أمريكا وانهيارها في النهاية قد يكون صدفة ولكن حقيقي هو فعلًا فنان مبدع شابوه"، كما أشاد الكثيرون بأعمال الشريف السابقة والتي أثبتت موهبته ووعيه وبها احتل مكانة خاصة بعقول وقلوب الجماهير .

ومن بين الكوميكسات التي تداولها النشطاء:"يوسف الشريف وهو بيتفرج علي اللي بيحصل فى امريكا: ياجماعة متحسسونيش إن أنا السبب"، و "بركاتك يا عالمي.. بيبوصولي إزاي .. هيموتوا ويعرفوا ازاي مسلسل النهاية بيتحقق كده"، و"مفيش قدك دلوقتي توقعت تفكك أمريكا واهي لسه البداية شابوه يوسف الشريف".