بوابة الوفد الإلكترونية
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس التحرير
د. وجدي زين الدين

10 علامات للطفل المصاب بفرط الحركة ونقص الانتباه

 كشف رامي رشاد أخصائي التربية الخاصة ، الفرق بين الشقاوة العادية و متلازمة فرط الحركة ونقص الانتباه ، قائلا: ان تحت سن ال ٧ سنين في علامات مشتركة بين أطفال فرط الحركة ونقص الإنتباه ، لو طفلك ليس لديه هذه الأعراض ، فتكون شقاوة عادية وهيهدى مع ممارسة رياضة بيحبها ،

 

وهذه العلامات هي :

 

١- مقاطعة كلامك ، وغالبا مش بيتكلم في نفس الموضوع اللي كنت بتتكلم فيه معاه ..أو مقاطعة نشاط بتعملوه وبيعمل حاجة تانية بدون استئذان ، ويكون غالبا بيعمله مشاكل إدراكية لأنه مش مركز مع احتياجات الآخرين هو مركز مع نفسه وبس وكأنه عايش لوحده..

 

٢- مش بيعرف يستني دوره في أي نشاط مدرسي أو لعبة بيلعبها مع اخواته ..

 

٣- نوبات الغضب المتكررة وفي أوقات غير مناسبة ليها..

 

٤-التململ ..طفل فرط الحركة مش بيعرف يقعد على كرسى أو يقف في مكان بدون

جرى وحركة أو يمارس نشاط في المدرسة لأخره.. ٥-مش بيعرف يلعب بهدوء مع أصحابه..صوته عالي وحركته كتيرة.. ٦-لما تتكلم معاه وسألته عن الحديث اللى دار بينكم علي الاغلب مش هيبقي فاكر أو مركز مع الكلام اللي حصل بينكم.. ٧- بيتجنب الأنشطة اللي بتحتاج جهد عقلى .. ٨-بيتجنب التعليمات .. عشان كده هتلاقيه بيقع في نفس الأخطاء اللي حصلت معاه ..لأنه مش بيحب الخطط والنظام.. ٩-مش كلهم صاخبين وصوتهم عالى في منهم عندهم عرض أحلام اليقظة ..هتلاقيه مش بيحب اللعب مع أقرانه وعالطول سرحان ومتجاهل اللي بيحصل حوله.. ١٠-النسيان..