عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

وسط دموع الحضور وتأثر السيسي.. الشاعر فارس يبدع في قصيدة عن الأم (شاهد)

الشاعر فارس قطرية
الشاعر فارس قطرية

أبهر الشاعر فارس قطرية، حضور احتفالية المرأة المصرية والأمهات المثاليات عام 2023، بحضور الرئيس عبدالفتاح السيسي والسيدة قرينته، وذلك بعد تقديم الأشعار التي تتغنى في حب الأم.

 

اقرأ أيضًا: السيسي وقرينته يشهدان احتفالية المرأة المصرية والأم المثالية (بث مباشر)

 

وجاءت كلمات القصيدة على النحو التالي: "عمركوا شوفتوا واحدة رجليها تخطي مكان يوسع ويبان أكتر بكتير.. واحدة لما تصحى الكون يصحا .. ضهرك مسنود بيها مرتاح وعنيها الراحة من المشاوير.. أهى دي أمي ست الستات والرأس والعين.. والنور في العيشة وأيامها الصبر لو شاف أمي في شارع يركع قدامها.. يا حبيتي ازاي قلبك أطيب من كل اللي قابلته في عمري وازاي في حد يشوف شكلك ويبص في عينك يفهمها.. أول ما لمحت الدنيا كانت بيكي وشوفتها حلوة أول ما عرفت إنها صعبة ومش زي زمان كنت بشوفك بلقاك أمان وبحس بدفا وشيء طيب فقولي الحب لمن غيرك.. البيت يعني أمي بعينى الخناقات على مج الشاي اللى شربته ومدخلتوش تاني..  عن قاعدة بلكونة في سهرة بحكي لها أنا كنت بحب في مين عن تاني يوم وأنا بنكشها فتقولي اقعد يا بتاع ياسمين.. هكتب عن مين من غيرك يستاهل أصلا حب

وأيام حلوة وتفاصيل.. والله يا أمي بحبك حب والله ما ديتوه لحد".

 

وتأثر الرئيس عبدالفتاح السيسي والحضور بكلمات الشاعر فارس قطرية.

 

ويشهد الرئيس عبدالفتاح السيسي والسيدة قرينته انتصار السيسي، اليوم الاثنين، حفل تكريم المرأة المصرية والأم المثالية لعام 2023، المنعقد بمركز المنارة للمؤتمرات الدولية بالتجمع الخامس في القاهرة الجديدة.

 

ووصل الرئيس عبدالفتاح السيسي والسيدة قرينته انتصار السيسي، منذ قليل للمشاركة فى احتفالية المرأة المصرية والأم المثالية لعام 2023.

 

ويحرص الرئيس السيسي، على حضور الحفل كل عام تقديرًا لدور المرأة المصرية، وتأكيدًا من الرئيس السيسي دائمًا على احترام المرأة المصرية التى تناضل فى كل ميادين الحياة.

 

وشهد ملف تمكين المرأة شهد طفرة ملحوظة خلال السنوات الماضية على المستويات السياسية والاقتصادية والاجتماعية والحماية من جميع أشكال العنف، علاوة على التشريعات المنصفة للمرأة والتي تراعى احتياجاتها وحقوقها.