عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

السيسي يشيد بمذيعة مؤتمر التحالف الوطني (شاهد)

المذيعة مريم حسن
المذيعة مريم حسن

 أشاد الرئيس عبدالفتاح السيسي، بأداء المذيعة مريم حسن الفائزة في برنامج اكتشاف المواهب "الدوم"، والتي قدمت مؤتمر التحالف الوطني للعمل الأهلي التنموي.

 

وقال السيسي خلال كلمته في المؤتمر الأول للتحالف الوطني للعمل الأهلي التنموي، اليوم الإثنين، "مش هنسى أرحب بيكي وبسنك الصغير ده والموهبة دي".

 

اقرأ أيضًا.. الهيئة الإنجيلية تشارك في المؤتمر الأول للتحالف الوطني للعمل الأهلي (صور)

 

وتابع: "أنا عايز أقول من خلالك.. اتكلمنا أنه في مصر كل اللى إحنا بتمناه.. إحنا محتاجين نوصله.. وفيه مبادرات وآليات لو عاوزين نجيب حد بيلعب كرة قدم هنلاقي.. أو موهوب وبيقول شعر عظيم هنلاقي.. أو بيكتب روايات عظيمة هنلاقي.. وكل حاجة موجودة في الـ104 ملايين.. ومريم مثال لده".

 

أكد الرئيس السيسي، أن الحكومة مستعدة لزيادة التعاون مع جهود التحالف الوطني للعمل الأهلي التنموي في جهود زيادة الإنتاجية الزراعية.

 

وتابع: "نأمل أن ينجح التحالف الوطني للعمل الأهلي التنموي في الوصول إلى المزارعين كافة ودعم أعمالهم لزيادة الإنتاجية".

 

ووجه السيسي بزيادة الاهتمام بكل المزارعين

في مصر، قائلًا: "الفدان كان بيجيب 12 و 14 أردب قمح ودلوقتي 20 و 22 مع 150 ألف فدان دا قيمة كبيرة جدا.. في المجموع الكبير ممكن يكون أكتر من كده.. والنهارده وإحنا بنتكلم هنبقى مع بعض ومستعدين نتعاون مع الزراعة أكتر".

 

وأكمل :" هكلمكم على تجربة أخرى .. بنوفر في المياه والهدر ويقلل السلاسل لما تاخدي حاجتك تديها للجمعية على طول ما فيش وسايط كتير.. والمزارع اللى بيزرع فدان محتاج أكتر"، مشيدا بمبادرات التحالف الوطني بقوله: "كل المبادرات اللى بتتكلموا فيها كله زى الفل ومحل تقدير ودعم مننا لكن الزراعة بالتحديد لها أهمية خاصة".