عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

شريف مدكور يضع قواعد للبس المحجبات معه على الشاشة .. شاهد

الإعلامي شريف مدكور
الإعلامي شريف مدكور

وضع الإعلامي شريف مدكور عدة قواعد للبس السيدات التي تظهر معه في برنامجه على الهواء، قائلًا: "أي واحدة محجبة تدخل عندي وتطلع تصور لازم تكون لابسة ما لا يصف ولا يشف، لأن أنا باعرض برنامج وشاشة وبوري صورة المصريين".

 

اقرأ ايضا .. فيديو .. شريف مدكور : إصابتي بالسرطان هدية حلوة من ربنا

 

وتابع "مدكور" خلال فيديو نشره على صفحته الرسمية على الفيسبوك: "بقيت ألاحظ أن بيجييلي ضيوف محجبات لابسين طرحة مغطيين راسهم ولابسين بدي وهم ممتلئات شوية، وكل جسمهم متفصل، وبنطلون ضيق جدًا وجزمة بكعب كبيرة وميكب كامل ورموش كبيرة".

 

وواصل الإعلامي حديث، قائلًا: "كل واحد حر في لبسه، وعمري ما هاتدخل في شؤون حد .. لكن بالنسبالي ده مش هيطلع على الشاشة، فحطيت قواعد إن أي سيدة محجبة تظهر عندي في البرنامج، لازم تكون لابسة فضفاض ومش ألوان صاخبة، ولو هتلبس بنطلون يكون واسع".

 

وأضاف: "ساعات باشوف محجبات بييجوا لي في البرنامج لابسين حاجات مجسمة، مش بتلبسها

اللي مش محجبة!، وبدأ يحصل مشكلتات والضيوف تتخانق معانا ويزعلوا، لكن على الشاشة مش هطلع صور بلدي أو ديني، حد يقول إيه ده".

 

واختتم حديثه، قائلًا: "في بعض المذيعات والإعلاميات المحجبات بيطلعوا على الشاشة بيبقوا حاطين ميكب كتير أوي ورموش تقيلة كتيرة أوي، وهمَّ واجهة والناس بتقلدهم.. ونيتي الحفاظ على الشكل، ويا إما نتحجب ويكون فيه التزام ونستغنى عن بعض الحاجات عشان ربنا، وعشان الثواب، لكن هنتدلع في النص ما تقوليش إنه فرض، ساعتها قل لي إنه فضيلة، لأن الفرض يكون فيه التزام وما بيبقاش فيه شكل استفزازي".

 

شريف مدكور: معرض تراثنا كان حلم وأنا فخور بمصر وإبداع أهلها