رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
سامي ابو العز
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
سامي ابو العز

"أنا عملت كده مع بنتي".. نصيحة السيسي للفتيات المقبلات على الزواج

الرئيس عبدالفتاح
الرئيس عبدالفتاح السيسي

قدم الرئيس عبدالفتاح السيسي، نصيحة  للفتيات المقبلات على الزواج بشأن الحمل.

 

اقرأ أيضًا.. مزايا المشروع القومي لتنمية الأسرة المصرية المقرر انطلاقه اليوم

 

وتابع "السيسي" خلال كلمته في إطلاق المشروع القومي لتنمية الأسرة المصرية، اليوم الإثنين، أنه : "في حد قال لابنته لما تيجي تتجوزى انتظري سنة ولا سنتين متجبيش أولاد، لأنك كنتِ في حضانة أسرة وهتخرجي لحضانة زوجية وحياة أخرى، فلازم تتعود على الحياة الجديدة وخدي نفسك، وبعدين شوية ويختلفوا تاخد العيل وتمشي ويبقى فيه طلاق".

 

وتابع "المفروض تاخدي سنة أو اتنين تتعودي على البيت ومطالبه، ولما تحسي إنك بقيتي قادرة واستوعبتي كملي اللي بعده، أنا عملت كده مع بنتي". 

 

وأكمل أن هناك العديد من الأزواج الذين يتلاعبون في نتائج الكشف الطبي، الأمر الذي ينتج عنه ولادة أطفال لديهم مشاكل صحية، قائلا:

"أنت مشارك وسبب في ظلم الطفل اللي جبته وقصرت معاه"، لافتا إلى أن الفحص الطبي قبل الزواج ضروري ولابد أن تقف الأسرة عليه، للأخذ بالأسباب في علم الدنيا.

 

وأشار السيسي أن الآباء والأمهات الذين يزوجون بناتهن في سن 14 عامًا، مُتسائلًا: انتوا بتعملوا ايه، عاوز ترتاح منها ومن أكلها، ده أنت صعب أوي، متابعا: أنا ماكلش وأأكل ولادي، ولا اعمل فيهم كدة احنا مش بنضيق عليكم إحنا شايفين وخايفين، موضحًا: اللي مبيفهمش مرتاح واللي بيفهم بيتأزم أكثر.