عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

السيسي للمصريين: عرفتوا ليه بلدكم كانت هتضيع في 2011؟

الرئيس عبدالفتاح
الرئيس عبدالفتاح السيسي

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن البعض شيد منازل وفيلل على الأراضي الخاصة بمصانع قطاع الأعمال، ويحصلون على الكهرباء والمياه والغاز من المصانع دون حساب، متسائلًا: "مش مندهشين؟.. عرفتوا ليه بلدكم كانت هتضيع في عام 2011؟".

اقرأ أيضًا.. شاهد.. مشايخ غرب سهيل بأسوان: السيسي أحي الروح فينا وسيدخل حياة كريمة لقريبتنا

وأضاف السيسي، خلال كلمته في افتتاح أعمال التوسعات الجديدة والتطوير بمصنع كيما للأسمدة، اليوم الثلاثاء، لن ينسى عام 2011، ويجب على كل المصريين ألا ينسوا عام 2011 في كل إجراء يتخذوه.

 وتابع: "ربنا وحده اللي أنقذ البلد دي من مصائر الخراب والدمار لأجل خاصطر الناس البسطاء ولأجل الـ100 مليون"، متسائلًا: "هل نكرر الكلام ده تاني؟.. لا والله".

وتساءل: "هل الكلام ده يزعلكم يا مصريين بردو ده يزعلكم أني بحاحاول أحافظ عليكم من الضياع.. ده كلام؟.. متزعلش غير من نفسك".

وطالب القطاع الخاص بالمشاركة في إدارة المصانع والمحالج الجديدة للقطاع العام، قائلًا: "أهلًا وسهلًا بيكم.. وإحنا محتاجينكم.. إحنا أثبتنا في إدارتنا خلال الـ40 سنة اللي فاتوا إننا غير أكفاء في إدارة المشاريع بتاعتنا.. هل ده عيب؟.. العيب إننا

نرجع نتدهور تاني".

وأوضح أن الإدارة الجيدة للمصانع مهمة في الحفاظ على استمرارية المصانع وتطويرها، مضيفًا: "الإدارة اللي مفيهاش خواطر، واللي أنا مش هعين حد في المصنع ملوش لازمة علشان قريبي".

وأكد أن الإدارة المحترمة لن تأتي إلا بالشراكة مع القطاع الخاص، موضحًا: "القطاع الخاص هيدفع وهيدخل يدير ما هي فلوسه بقى وهيحافظ عليها".

وتابع: "أنا بتكلم عن إن البلد تعيش وتكبر مش مجموعة مواطنين جوة مصنع يعيشوا ويقبضوا، أنا بتكلم عن أن المصانع دي تكون أداة في تقدم الدولة ورفاهية المجتمع".

يتفقد الرئيس السيسي مصنع اليوريا ونترات الامونيا بمنطقة كيما بمحافظة اسوان، كما يتفقد محطة سكك حديد أسوان حيث يشهد تدشين الوحدات المتحركة الجديدة بمختلف انواعها من قاطرات وعربات السكك الحديدية.