رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

تفاصيل عثور البلوجر أية مصطفى على هاتفها المسروق

البوجر أية مصطفى
البوجر أية مصطفى

 شاركت البلوجر الشهيرة أية مصطفى متابعيها عبر حسابها الشخصي بموقع تبادل الصور والفيديوهات إنستجرام، معانتها بعد سرقة هاتفها المحمول من منزلها؛ لتكشف كيف وجدته ومن الذي سرقة.

(اقرأ أيضًا).. خطوات استرجاع الهاتف المحمول بعد السرقة 

البلوجر أية مصطفي

تُقيم البلوجر أية منذ فترة في دهب، وقالت أنها استضافت بعض الأصدقاء المقربين داخل منزلها وكان معهم رجل وامرأة معروفين في المنطقة، وقررت أن تضع هاتفها المحمول داخل حقيبتها لتستمتع بالوقت التي تقضية مع أصدقائها.

 

وكانت الصدمة بعد رحيلهم من المنزل، لتفتح الحقيبة وتكتشف أن الموبايل قد سُرق، وقامت بفتح اللابتوب الخاص بها لتقوم بتتبع الهاتف المحمول بخاصية find my iPhone، ولكنها قد نسيت الـ icloud  الخاص بهاتفها المسروق.

 

ولكن من حسن حظها أنه كان مُسجل على هاتفها القديم، وقامت بتتبع الهاتف المسروق بالفعل، وقالت: " لقيت اللوكيشن جايبلي إن الموبايل في أخر دهب في الصحراء.. وجبت مجموعة من صحابي عشان ندور، وقعدنا ندور على بيت الشاب اللي دخل بيتي لحد ما لقيناه وكل ما نقرب من بيته اللوكيشن يقرب أكتر ودا معناه أنه حاطط التليفون في مكان جمب منزله ".

 

وتابعت أية: " قولناله أنا عامله تتبع لتليفوني وبعد أذنك هاته، أتوتر

طبعًا وخاف وعمل حوار وكلم صاحبة عشان ميجبش الموضوع فيه وإنه اللي سرقه، قال بس أنه في الصحراء ومرضيش يقول هو فين بالظبط، وقعدنا ندور أنا وصحابي لحد ما لقينا صخرة، شيلناها، لقينا كيس مدفون وبداخله الموبايل ".

 

وقالت أية مصطفى: " هعمل محضر النهاردة، عشان يتاخد معاه الإجراءات القانونية المظبوطة لأنهم طلعوا شلة عصابة ولما عرفنا صحابنا إن هم اللي سرقوا اكتشفنا إنهم سارقين حاجات كتير جدًا وإحنا مكناش عارفين إن هم دول اللي بيسرقوا ".

 

البلوجر أية مصطفي تجد هاتفها المسروق مدفون في الصحراء

وتابعت: "اتعلمت من الموضوع دا حاجتين مهمين أول حاجة إنى لا أخجل إني أقول لحد معلش أنا معرفكش مش هدخلك البيت، دا بيتي وأنا حره أختار مين يدخله، تاني حاجة إني أجيب لموبيلي شنطة صغيرة ألبسها حتى لو أنا في بيتي".