العادلي يحرض الضباط علي الإضراب

ملفات محلية

الخميس, 10 مارس 2011 11:05
حوار - محمد عبدالفتاح:

العادلي

المثل الشعبي يقول‮: »‬يموت الزمار وصوابعه بتلعب‮«.. ‬هذا المثل يشبه سلوكيات اللواء حبيب العادلي وزير الداخلية السابق،‮ ‬معاليه بعد حضوره

أول جلسة لمحاكمته يوم السبت الماضي،‮ ‬في محكمة القاهرة الجديدة،‮ ‬بمجرد نزوله إلي جراج المحكمة من السيارة المصفحة التي كانت تقله من محبسه بسجن مزرعة طره،‮ ‬مع أفراد الحراسة من الضباط بدأ يتحدث مع الضباط،‮ ‬وعلمت‮ »‬الوفد‮« ‬أن العادلي حرض الضباط علي الإضراب عن العمل لكي يعيدوا هيبتهم التي أهدرت،‮ ‬فقد استمعت مصادرنا إلي الحوار
الذي دار بين العادلي وحراسه من الضباط وجاء كالتالي‮:‬

 

‮- ‬العادلي‮: ‬أنتم لازم تعتصموا وتضربوا عن العمل‮.‬

‮- ‬أحد الضباط بدهشة‮: ‬ليه يا فندم؟

‮- ‬العادلي‮: ‬علشان كرامتكم‮!!‬

‮- ‬ضابط آخر‮: ‬كرامتنا؟‮!‬

‮- ‬العادلي‮: ‬آه‮!!‬

‮- ‬الضابط‮: ‬مالها؟‮!‬

‮- ‬العادلي‮: ‬الناس أهدروها‮.‬

‮- ‬الضابط‮: ‬سعادتك يا فندم بتتكلم بجد؟‮!‬

‮- ‬العادلي‮: ‬طبعاً‮ ‬كرامة الشرطة بقت في الأرض‮.‬

‮- ‬الضابط‮: ‬ما هي ضايعة من‮ ‬14‮ ‬سنة يا فندم‮!!‬

‮- ‬العادلي‮: ‬ضايعة إزاي؟

‮- ‬الضابط‮: ‬يا نهار أسود‮.‬

‮- ‬العادلي‮: ‬نهار أسود ليه؟

‮- ‬الضابط‮: ‬بسبب الفساد اللي وصلنا إليه؟‮! ‬للي إضافية يا فندم‮.. ‬بسبب الحاشية‮.‬

‮- ‬العادلي‮: ‬حاشية إيه؟‮!‬

‮- ‬الضابط‮: ‬حاشية سيادتك يا فندم؟‮!.. ‬والأرقام الخيالية التي استولوا عليها‮.‬

‮- ‬العادلي‮: ‬بتتكلم علي إيه؟‮!‬

‮- ‬الضابط‮: ‬يا فندم قصورهم والأراضي اللي استولوا عليها؟

‮- ‬العادلي‮: ‬انتم بتصدقوا اللي كتبته جريدة‮ »‬الوفد‮«!!‬

‮- ‬الضابط‮: ‬دي القصور والأراضي والأوراق معاهم وبعض الضباط هما اللي قاموا بتوصيلها لمحرر‮ »‬الوفد‮«. ‬وإحنا تأكدنا من كل ما ينشر في‮ »‬الوفد‮« ‬وذهبنا لرؤيتها يا فندم؟‮! ‬وقمنا بتصويرها‮.‬

العادلي وضع الكاب علي رأسه ومشي بين الضباط متجهاً‮ ‬من السلم الخلفي إلي قاعة المحكمة لحضور أولي جلسات محاكمته‮!!‬

 

 

أهم الاخبار