عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

محمد الدويك يكتب: في انتظار هجرة الرسول

كانت معلومة جديدة بالنسبة لي.. في بيوت في قلب الجيزة. شارع المحطة. مفيهاش مطابخ. مش بتكلم عن الاميركان كيتشن. لا بتكلم عن مطبخ عادي مترين في مترين.

أم نسمة بتشكيلي من أزمة الانابيب، قولت لها طب ما تحاولوا تدخلوا غاز طبيعي. أريح وأرخص. قالت لي الشركة جات عاينت وقالت ان البيوت عندنا متنفعش عشان مفيهاش مطبخ. بيوت قديمة مسقوفة عروق خشب.. بس انا بيتي مسلح وفيه مطبخ وحمام. (تقولها بتفاخر)

يمر علينا بائع أنابيب، الانبوبة باربعين جنيه وبالحجز.. تقول أم نسمة، عندنا في الجيزة لو بمية جنية هاجيبها والله.. كل يوم بنشتري أكل من برة بتلاتين جنيه. يعني لو الانبوبة بمية جنيه هتوفر.

الانبوببة اصلا بخمسة جنيه، لكن كله بيسرق ومبآش حد في قلبه "تأوى".

لا الحرامية نافعين يحكموا البلد ولا السنيين.. وكله بيجي ع الغلبان.

انا بشتغل عاملة في الجامعة.. بخمسميت جنيه في الشهر، متعاقدين مع شركة، الشركة تحاسب الجامعة على 1200 حنيه النفر، تاخد سبعمية وتدينا خمسمية.. بيسرقوا الغلابة.. دا غير الذل اللي بنشوفه، الساعة ستة الصبح في عز الشتا قبل النهار ما يطلع لازم اكون هناك. واذا يوم غبت يحسبوه باربعين جنيه. مفيش حاجة اسمها عيانة ولا عندك ظروف. أنا أمي ماتت نزلت الشغل يومها.. غسلتها وكفنتها وبوستها في راسها ونزلت اجري ع الشغل امسح واكنس.

انشغل عنها وانظر الى الاعلانات على جانب الطريق..

الاتشيكن بريمر رجع ماكادونلاد تاني..

احجز فيلتك في GRAND HEIGHTS

THE UNIQUE IS OUR DESTINATION

وأتذكر رجلا صالحا في التاريخ القديم..

*
كان عمر بن الخطاب عندما يرسل واليه إلى المدائن، يقول له، لو جاءوا لك بسارق ماذا تفعل فيه؟ يقول.. قطعت يده.. فيرد عمر، ولو جاءوني بجائع قطعت يدك أنت.. فالله أمرنا أن نستر عوراتهم ونكفيهم نفقاتهم قبل أن يأمرنا بقطع أيدهم.

هكذا فهم عمر تطبيق الشريعة.. كفاية الناس نفقاتها وستر عوراتها.. دولة الكفاية والرفاهة هي دولة الشريعة، هي كرامة الانسان قبل عقابه..

قبل أن تحمل سكينا تقطع به يدي. اكفني رغيف خبز أسد به حاجتي..

مات عمر قبل أن يجلس في الميكروباص إلى جوار أم نسمة.. قبل أن يرى المسلمين يتقاتلون على اللحية والنقاب.. قبل أن يرى جدلا أحمقا حول بنود الدستور الذي لن يعدوا أن يكون حبرا على ورق.

أنظر من النافذة. بعض الزخارف المرسومة على يافطات مضيئة تبين أن هناك احتفالا بهجرة الرسول. اببتسم في تهكم واقول. سذج. مخدوعين. لازلنا نعيش في العصر المكي. حيث الاستعباد والطبقية
والذل. لم يهاجر محمد بعد.

في_انتظار_هجرة_الرسول.