رئيس الحزب

ورئيس مجلس الإدارة

بهاء الدين أبو شقة

رئيس التحرير

وجدي زين الدين

الحكم على مبارك يثير سخرية أهل الفن

مسرح

السبت, 02 يونيو 2012 13:21
الحكم على مبارك يثير سخرية أهل الفن مبارك في القفص
كتب - محمد فهمي:

قام عدد من الفنانين والإعلاميين بكتابة تعليقات ساخرة ومحبطة على مواقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" و"تويتر" بعد الحكم الذي صدر اليوم علي المخلوع ونجليه وقائدي جهاز الداخلية الذين يتم محاكمتهم في قتل الشهداء وعدد من قضايا الفساد.

وقال الإعلامي باسم يوسف علي تويتر: مش كانوا بيقولوا مبارك كويس واللي حواليه فاسدين اهو طلع كخة واللي حواليه زي الفل .. طب حاكمناهم مدني عشان ناخد الفلوس طب براءة وماخدناش حاجة .. تصحيح احنا خدنا وخدنا جامد كمان.
وأضاف الفنان خالد النبوي علي فيس بوك إذا لم نقم العدل بعد أعظم ثورة فى التاريخ لن ينجو أحد المجد للشهداء والثورة

مستمرة.
وكتب المخرج والسيناريست عمرو سلامة : معركتنا الوحيدة الحقيقة هي العدل، دستور وقانون واستقلال قضاء، عايز قبل ما اموت أعيش في بلد القاضي فيها بيدي حكم من غير مايجيله تليفون قبله.
وأضاف عمرو : خبر مستقبلي.. الرئيس شفيق يعين وزارة برئاسة فايزة أبو النجا، حسن عبد الرحمن للداخلية، عبد الله كمال للاعلام، توفيق عكاشة للثقافة سبايدر للشباب.
وأكد السيناريست مدحت العدل :المشكلة ليست في المحكمة ولكن في النيابة .. العدل الوحيد المؤكد في مصر هو "العدل جروب".
وقال الإعلامي جابر القرموطى: أنباء عن تنحي
بشار الأسد وموافقته على الامتثال للمحاكمة، بشرط أن تكون أمام القضاء المصري العادل .
وأوضح المطرب حمزة نمرة : شفيق = جمال مبارك = علاء مبارك = عودة النظام القديم = احنا اللي حرامية وخونة ونستاهل ضرب الجزم عشان نزلنا من بيوتنا ٢٥ يناير في الاستئناف كله هيطلع براءة لو مافيش أي أدلة حقيقية اتقدمت ضد الحرامية .. وطبعاً ده لا يمكن يحصل في رئاسة شفيق .. لسه الحق ما جاش.. ومفيش دم بلاش
وأضاف السيناريست محمد دياب : المشكله الأكبر مكانتش القاضي، بل تصميم النظام للقضيه والتأكد من استحالة الإدانة، فكل الأدلة التي يمكن أن تدينهم.
وكتبت الفنانة سيمون تدوينة ساخرة قالت فيها: ده لو كان جمال وعلاء معتدين على الكهرباء العمومية وواخدين فردة سلك تنور كشك سجاير بتاع ابوهم كان زمانهم اتمرمطوا فى المحاكم !!!