قال إن يوسف شاهين كان عنده حاجات جنسية مش عايز أقولها

الشريف: فلوس الفن حرام وأفلامنا زبالة

فن

الخميس, 20 يناير 2011 14:00
كتب :محمد طلبة



أكد الفنان العالمي عمر الشريف أن فلوس الممثلين حرام، وأن أفلام السينما المصرية الآن "زبالة" وأنه لا يعرف الفنان الكوميدي أحمد حلمي ولا يسمع عنه – على حد قوله –.

وأضاف الشريف في حواره مع بوابة الأهرام: أنا أعتبر أنني عملت في الخارج 4 أفلام فقط جيدة والباقي لا يعجبني وهنا في مصر فيلم أو اتنين، وكنت أضطر أحيانا إلى عمل أفلام "وحشة" عشان أشتغل وما أقعدش في البيت على طول.

وأوضح – في مفاجأة مذهلة – أنه لم يطلق الفنانة فاتن حمامة إلا منذ 6 سنوات وقال: "بعد زواجنا كانت فاتن لا تريد أن تسافر معي ولا تحب العمل في أمريكا، فقلت لها يا حبيبتي بصي

إحنا مش هنتطلق ولا حاجة، أنا هسافر، ولو في يوم من الأيام حبيتي حد أو عايزة تتجوزي تاني كلميني في التليفون هبعتلك الورقة على طول، وكل الفترة دي وهي زوجتي ولم أطلقها إلا بعدين وعمرنا نحن الاثنين تخطى السبعين عاما، حينما تعرفت هي على زوجها الحالي وأرادت الزواج منه.

وفي رده عن سؤال حول سبب قبوله لفيلم "إشاعة واحدة لا تكفي"، رغم أن فكرته سبق تقديمها في فيلم "إشاعة حب" قال الشريف: قبلت لأنني منذ عامين لا أشتغل، وصعب على الشخص أن يجلس بدون عمل، كما أنني وافقت على هذا الفيلم لأنه جيد ومن الصعب أن تجد فكرة جيدة فى

هذه الأيام !.

وأكد الفنان العالمي أنه يؤمن بأن هناك الكثير من الفنانين أكثر موهبة منه، لافتا إلى أنه يعتبر أحمد زكي بالنسبة له أحسن ممثل في مصر، وكان من الممكن أن يصل للعالمية لولا عدم إجادته للإنجليزية !!.

وأوضح أنه رفض بطولة مسلسل عمر المختار رغم أن القذافي عرض عليه 20 مليون دولار لأن لغة المسلسل الفصحى لا تتماشى مع الذوق العام الآن، كما أنه لا يقوى على ركوب حصان وهو في هذه السن .

وقال الشريف: مين هيتفرج على عمر المختار؟...محدش يعرفه، أنا مالي أنا ومال المختار والبتاع ده..الناس هتتفرج تقول مين ده؟...فيه واحد مصري يعرف عمر المختار؟...مفيش..ولا أنت تعرفه... أنت عرفته من الفيلم بس، لكن تعرف كان بيقول إيه مع الطلاينة والبتاع ده؟ !!!

وحول علاقته بيوسف شاهين قال: "صداقتي بيوسف شاهين انتهت سريعا، وهو عرض علي كذا فيلم وأنا رفضت، ومحصلش منه حاجة، بس هو يعني كان عنده حاجات جنسية أنا ما أقدرش عليها مش عايز أقولها" !!!.