عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

نور تطلب الخلع من زوجها | عايز يسمى أبنى هناء

محكمة الأسرة
محكمة الأسرة

"اتفاقنا على إسم محمد لطفلنا قبل الجواز ، ودلوقتى عايز يسميه هناء واحنا فى 2021 ، أعصابي تعبت بجد".. بهذه الكلمات وقفت "نور.م" صاحبة الـ27 عاما، أمام محكمة الأسرة بالتجمع الخامس ،تشكو من أفعال زوجها، مؤكدة استحالة العيشة معة متسلط ولا يسمع لأحد سوى والدته.

 

"بدأت نور تحكي تفاصيل حياتها والبداية".. كنت على معرفة شخصية به قبل الزواج وكان شخص طبيعي،  وبعد الزواج بدأت ألاحظ علية تصرفاته غريبة متسلط ولا يسمع لأحد، طول اليوم يخوفني بأي وسيلة ويضحك ضحك هستيري لحد ما بدأت أخاف منه، في الأول كنت بعتقد أنه بيهزر، ولكن الأمور زادت عن حدها، كان معيشني في أفلام رعب وحب نفس ولا يسمع لى، كلمت امى وحكتلها على اللى بيعمله، كان ردها عليا أنه بيهزر ومتكبريش الدور وعيشي حياتك خليكي "فرفوشة"، اتكلمت معاه كتير ولكن من غير فائدة، قالي أنا

بهزر معاكي وبحب أشوفك وانتي خايفة، في الأول كنت بفوت وبعد كدا أعصابي تعبت ومبقتش قادرة أعيش معاه وبحاول لو مرة واحدة إرضائي أو عمل ما أطلبه منه، ولكنه (ابن أمه) ينفذ كل ما تأمره به دون تردد.

كما أنني سأعاني طوال حياتي من تدخلها في حياتي الشخصية، وتخطيطها لمعيشتنا على مزاجها فهي التي طلبت منه تسمية المولود أشرف رغم اعتراضي على الاسم».

 

لذلك لجاءت "نور" إلى محكمة الأسرة لإقامة دعوى خلع لتتخلص من زوجها المتسلط الذي يريد أن يسمي المولود «هناء» على اسم والده المتوفي، وتنفيذا لرغبة والدته.