رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
عاطف خليل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
عاطف خليل

كارمن سليمان على مسرح أوبرا الإسكندرية

كارمن سليمان
كارمن سليمان

 تستعد الفنانة كارمن سليمان، لحفلها الغنائي على أحد مسارح أوبرا إسكندرية، وذلك ضمن فعاليات الحفلات الصيفية هناك، مع الالتزام بتطبيق الإجراءات الوقائية ضد كورونا.

 

اقرأ أيضًا.. أغسطس.. كارمن سليمان في أوبرا إسكندرية

 

 من المقرر أن يقام الحفل يوم الأحد الموافق 15 أغسطس، على مسرح سيد درويش بأوبرا إسكندرية.

 

أغنية كارمن سليمان الجديدة "لعبتي":

 يذكر أن أحدث أغنيات كارمن كانت من خلال أغنية "لعبتي"، التي سجلت أكثر من 170 ألف مشاهدة، من كلمات: نور عبد الله، ألحان: مصطفى العسال، توزيع: عمر الخضري، وتقول كلماتها "عمرك ما شفت واحدة ‎بتحب واحدة واحدة؟ ‎اياك فاكرنى سهلة ‎فى صبر والا..محتاج مساعدة؟؟ ‎انا يا سيدى فايقة ‎متدلعة ورايقة اثبت كده وطاوعني ‎لو هي يعني..مافيهاش مضايقة ‎لعبتى وحتتي ‎وليا انا خطتى ‎بس تمشى عاللى انا هقول عليه ‎فى الدلع والهنا ‎سيبنى اقول مين انا ‎واكتشفنى وشوفنى شاطرة قد ايه ‎هدوقك سعادة ‎حاجة فريش بزيادة ‎كل اللى عيشته حاجة ‎واللى انت هتعيشة..جنبى حاجة ‎هتبتدى بقساوة ‎وتنتهى بغلاوة ‎هى الحياة دى عايزة ‎ولا ليها لذة غير بالشقاوة".

 

كلمات أغنية "لينا رقصة" كارمن سليمان:

 إضافةً إلى أغنية "لينا رقصة" التي سجلت أكثر من 33 مليون مشاهدة عبر "يوتيوب"، كلمات وألحان عزيز الشافعي، توزيع جلال حمداوي، تقول كلماتها "يا نقاوة عينيا  ياروح قلبي  يا أغلى الناس معقولة حلاوتك دي  بدوب في إيديك  من الإحساس يا نقاوة عينيا  ياروح قلبي يا أغلى الناس معقولة حلاوتك دي  بدوب في إيديك. من الإحساس لا بنام ياحبيبي ولا بهدى ولا بقدر أعيش ليلة واحدة من غير ما أشوفك فيها هو انت هتيجي كام مرة  في العمر يا روحي غير مرة وانا عايزة أتمتع بيها ولينا رقصة  لينا

رقصة .. أنا وانت مفيش حاجه ناقصة مزيكا وفرحة كبيرة  خلصانة يا حبيبي كدة خالصة لينا رقصة أنا وانت مفيش حاجه ناقصة مزيكا وفرحة كبيرة خلصانة يا حبيبي كدة خالصة  ولينا رقصة سبحان مين جمعنا  حبيبي صدفة  بألف معاد حياتي جنبك ليها معنى  ياريت عمري  معاك يتعاد كان فين حبك من بدري  قلبي من الفرحة بيجري  ع الحتة اللي تكون فيها اتمنيتك من الدنيا".

 

حفلات دار الأوبرا المصرية 2021

 أعادت دار الأوبرا المصرية بفروعها في مختلف محافظات الجمهورية، جزءًا كبيرًا من أنشطتها الفنية والغنائية، بعد قرار رفع الحظر، مع أخذ الاحتياطات الوقائية الكاملة للمسارح والعروض؛ إذ إنه غير مسموح بالدخول من دون ارتداء الكمامات، والالتزام بدخول البوابة المخصصة للتعقيم، والالتزام بإجراءات قياس الحرارة بواسطة المختص، وضرورة الحفاظ على التباعد المجتمعي ووجود مسافات آمنة بين الجمهور، وغير مسموح بتحريك المقاعد، بجانب توفير وسائل التعقيم والالتزام بالتباعد الاجتماعي للحفاظ على سلامة الحضور.

شهد مسرح النافورة حديثًا، حفل للفنانة أنغام، والذي شهد حضور كامل العدد، مع تطبيق الإجراءات الوقائية ضد كورونا، والإلتزام بالتباعد الإجتماعي وتوفير وسائل التعقيم في أماكن متفرقة داخل المسرح للحفاظ على سلامة الحضور.