عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

عمرو دياب وأنغام وتامر عاشور..كثافة غنائية في يناير 2023

عمرو دياب أنغام تامر
عمرو دياب أنغام تامر عاشور حسين الجسمي

شهد يناير 2023 زخم غنائي لكبار رومز الغناء العربي، وذلك ضمن موسم الإصدارات الغنائية الشتوية خلال العام الجاري .

اقرأ أيضًا..أنغام الأكثر مشاهدة على يوتيوب بأغنية عشان أرضيك

10 نجوم يبدأون 2023 بأغانيهم الجديدة

بدايةً من الهضبة عمرو دياب الذي طرح أحدث أغانيه "مضحوك علينا"، عبر المنصة الموسيقية الشهيرة أنغامي والتي حققت نسبة مشاهدة عالية بلغت أكثر من 3 ملايين و 400 ألف مشاهدة.

 

عمرو دياب مضحوك علينا 

الأغنية من كلمات الشاعر محمد بوغة، ألحان محمد يحيى، توزيع وسام عبد المنعم.

وتقول كلماتها" جالنا ناس بيفرحونا وأما نزعل بيشوفونا  مالنا مش بيسمعونا كلام يزود همنا

قلبهم بيحس بينا  وقتهم ده كله لينا  حتى في غيرتهم علينا  غيرة تفتح نفسنا

ده احنا كان مضحوك علينا  طول حياتنا يا جدع كان بيتنكد علينا  وفهمونا ده الدلع يجوا ويشوفوا الهنا

ولا مايجوش بالسلامة حد بعد ما يلقى راحته  يفتكر تاني الوجع ناس بتطفي ناس "

 

أنغام عشان أرضيك

وجاءت الفنانة أنغام بأغنيتها الجديدة "عشان أرضيك"، والتي سجلت أكثر من مليون و 700 ألف مشاهدة خلال أسبوع من طرحها

 

تفاصيل أغنية أنغام عشان أرضيك

الأغنية من كلمات أحمد قطقوط، ألحان أحمد زعيم، توزيع: وليد فايد، وتقول كلماتها"عشان ارضيك انا شفت الحياه بعنيك ‎انا عشت اللي عدي ده ليك ‎بقيتلي الماضي و الحاضر .. بنيت الجاي كله عليك ‎عشان ارضيك نسيت نفسي نسيت روحي ‎لغيت راحتي بقي طموحي ‎تقول حاجه و اقول حاضر "ولا بترضي في يوم معاليك" ‎مش فاكره ليك لحظه هنا ‎مش هبقي تاني مسلمه ‎قلبي اللي كان لك زي ضلك لسه الجراح في معلمه ‎وياك سنين متحمله ‎تجرح و برضو مكمله ‎ليه كنت راضيه ابقي واحده متقيدة و متسلسله ‎عشان ارضيك انا شفت الحياه بعنيك ‎انا عشت اللي عدي ده ليك ‎بقيتلي الماضي و الحاضر .. بنيت الجاي كله عليك ‎عشان ارضيك نسيت كل البشر و الناس ‎بقيت صوره بلا احساس ‎خساره قلبي كان فاكره خضوعه ليك وفا و اخلاص ‎عشان ارضيك سنين بنكر عليا ظنوني ‎بكدب فيها حتي عيوني ‎وباخدع نفسي و بكابر لو كل العيون يلوموني ‎مش فاكره ليك لحظه هنا ‎مش هبقي تاني مسلمه ‎قلبي اللي كان لك زي ضلك لسه الجراح في معلمه ‎وياك سنين متحمله ‎تجرح و برضو مكمله ‎ليه كنت راضيه ابقي واحده متقيدة و متسلسله ‎عشان ارضيك

انا شفت الحياه بعنيك ‎انا عشت اللي عدي ده ليك ‎بقيتلي الماضي و الحاضر .. بنيت الجاي كله عليك".

 

حسين الجسمي ألمّح له

كما طرح الفنان حسين الجسمي أغنية "ألمّح له"، التي تخطت المليون مشاهدة عبر يوتيوب، 

الأغنية من كلمات: أحمد أشرف المطري، ألحان: عبدالله آل سهل، وتقول كلمات الأغنية:

"ألـمّح له ولكن قلبه ما يفهم ألـمّح له ولا حَس اني به مهتم ألـمّح له ولاني قادر اتكلم متى يوصل له احساسي ويعرف إني به مغرم !؟ خذوني له قلبي مشتهي وصله خذوني له أنا ما اليق الا له خذوني له وغيره ما اتنازل له ولو حطوا القمر والشمس في يدّي سواه ما اقبل مُنى عيني تناظر عينه بعيني منى عيني يلاقي جنته فيني تعبت اخفي شعوري بيني وبيني متى يسمعني واحكي له .. ضياعي في تفاصيله أحس انّه عَوض مِن ربي لي خبّاه هو الجنّة و به كل اللي اتمناه و بي مِنّه وبه مِنّي شَبَه محلاه وتلميحاتنا في الحب لذة تحبس الأنفاس".

 

فضل شاكر صعبان عليك حالي

كما شارك الفنان فضل شاكر في الموسم الغنائي الشتوي بأغنية "صعبان عليك حالي"، والتي حققت أكثر من مليوني مشاهدة عبر يوتيوب.

 

الأغنية من كلمات أحمد المالكي، ألحان وتوزيع خالد عز، وتقول كلماتها "بقى صعبان عليك حالي  لأ ما يصعبش عليك غالي بقى صعبان عليك حالي  لأ ما يصعبش عليك بقى صعبان عليك حالي لأ ما يصعبش عليك غالي بقى صعبان عليك حالي لأ ما يصعبش عليك غاااااالي لالالا كفايه سيبني بحالي بقى إنساني  تبت منك أنا  إنساااني صعب الجوع تاني  بعت رخيص الغالي  ابكي و أنا مالي  انا ماااالي  انا مالي صعب الجوع تاني  بعت رخيص الغالي  ابكي و أنا مالي  انا ماااالي انا مالي مااالي مالي بيك أنا كفايه .. كفايه كدب بقى انساني تبت منك أنا انسااااني بقى صعبان عليك حالي  لأ ما يصعبش عليك غالي".

 

نوال الزغبي أنا مش بتساب

كما جاءت نوال الزغبي بكليب جديد بعنوان "أنا مش بتساب"، والذي اجتاز حاجز 13 مليون مشاهدة عبر "يوتيوب"، الأغنية من كلمات: عمرو المصري الحان: عمرو الشاذلي توزيع: عمرو الخضري، وتقول كلماتها" شاغلة الناس وحديث المجتمع الان شخصية مهمة واسمي بينور اي مكان وجمالي بيسحر و يدوخ بعمل قلبان ولساني يقول الحق لو طارت رقاب واللي بيمشي بختمله وأسد وراه الباب يبقى بيقطع رزقه بأيده منا مش بتساب انا مش بتساب .. انا مش بتساب طب والنعمة دانا خساره دانا استاهل طياره وجزيرة بعيدة ابعد نفسي عن وجع الراس انا مش بتساب .. انا مش بتساب طب والله وبشهادة انا نسخه ومش متعادة والفتره الجاي انا ناويه ادي كورسات إحساس انا اد الدنيا وبرمي كلام الناس ومعنديش وقت يضيع ولا هزعل تاني خلاص انا نادرة ومش موجود مني انا زي الماس اللي النفسنه جواه باي باي يلا بعيد مبقتش ازعل على حد وخليت قلبي حديد وانا قولت اني مبتسبش ودي زيادة تأكيد".

 

تامر عاشور بحبك وخايف

وشارك الفنان تامر عاشور في الماراثون الغنائي بجديده "بحبك وخايف"، والتي حققت أكثر من 600 ألف مشاهدة وتصدّرت قائمة الاكثر مشاهدة على يوتيوب بالمركز السادس خلال 4 أيام من طرحها .

 

من كلمات :محمد شافعي، ألحان إسلام رفعت، وتقول كلماتها"بحبَك وخايف نقرب.. نضيع بحبك.. وعارف.. بإنه استحاله بحبَك وآسف.. خدتني الجلاله انا وانتَ حالة.. رفضها الجميع! بحبَك بقولها.. وجوايا حرب بقولها ف

ضميري .. آجي انطقها صعب ده موقف مصيري .. بيعملي رُعب شوفها ف عنيا ف رعشة ايديا هتلاقيها حيّه.. ف قلبي الخجول طب اقرا الرسايل.. هتلاقيني قايل بإني بحبك.. ما بين السطور دي واضحة ف كلامي.. وباينه ف سلامي يا كل اهتمامي.. وأكبر همومي بخاف يوم ما أقولها متلعبش دورها تموت من جذورها واموت من ظنوني بحبَك وساكت .. مبجيبش سيرة بحبَك وفاهم .. دي كلمة تقيلة ولو حتى هي .. تبانلَك عادية شوفها بعنيا تبان مستحيلة".

 

 

 

رامي صبري أغنية فاكر نفسك هدية

واختتم الفنان رامي صبري إصداراته الغنائية من ألبوم معايا هتبدّع من خلال أغنية "فاكر نفسك هدية"، التي تم طرحها في الأسبوع الاول من  يناير وسجلت أكثر من مليون مشاهدة.

 

الأغنية من كلمات أحمد علي موسى، ألحان مدين، توزيع طارق توكل، وتقول كلماتها"عنها المركب مامشيت تغرق وانا هبقى راضي وفارقني مع السلامة مش فارقة يعني عادي خد بس الباب في إيدك لو خارج من حياتي واتأكد وانت ماشي إن الباب اتقفل مبروك طوبتك رميتها وياك مفيش أمل خليت البعد عنك على قلبي زي العسل فاكر نفسك هدية مبعوتة من السما وانت أذية وأسية .. زيك زي العمى والله يكون في عونه اللي تكون من نصيبه واتعود من الليلة دي تسمع مني الحقيقة وانسى أطبطب وادادي أو اجاملك لو دقيقة من الليلة دي المعاملة وياك ودي الطريقة كتر خيري إني صابر طول الوقت اللي فات لو واحد تاني غيري كان سابك من سكات أو بدري ياعيني بدري كان اتجنن ومات".

عمرو مصطفى سلام

وجاء الفنان عمرو مصطفى بأحدث أغانيه "سلام"، والتي سجلت أكثر من 450 ألف مشاهدة، الأغنية من كلمات مصطفى ناصر، ألحان عمرو مصطفى، وتقول كلماتها"تستنى ولا تحلم وتتمنى مفيش بيننا كلام يتقال يرجعنا انا هنسى وده الوقت اللي فيه هقسى انا وقلبي خسارة في اللي يخسرنا وسلام سلام .. انا مش هستنى هنساك قوام .. قوام مش هتأنى مفيهاش كلام .. فراقك يتغنى وسلام هتخسرني وتمشي تقول مفيش مني وتعرف ناس تدور وسطهم عني لا هتشوفني ولا الأيام هتجمعنا انا وانت مفيش ولا حتة هتساعنا".

هيثم شاكر مسيلي على عيونك

وجاء الفنان هيثم شاكر بأغنيته الجديدة "مسيلي على عيونك"، والتي حققت أكثر من 50 ألف مشاهدة في أقل من 24 ساعة من طرحها عبر يوتيوب.

 

من كلمات أحمد سامي، ألحان محمد النادي، توزيع:شريف مكاوي، وتقول كلماتها"مسيلي على عيونك
وياريت تتوصى وبزيادة وصلي سلام مخصوص جدا وموجه كالعادة من قلبي لقلبك قوله واحشني
قريب نتقابل انا عارف إن أنت بتنسى لكن تنسى ف كله إلا ده ليك هنا هنا جوه قلبي وجوايا
شوق نفسه يلقاله نهاية وارتاح شوية من سهر لياليه ياه ده أنا

 

تريو ياعراف أحمد سعد وزعيم ونوردو

وجاء التريو بين الفنان أحمد سعد والفنان أحمد زعيم ونوردو بعنوان "ياعراف"، والتي تصدّرت منصات الحديث وقائمة الاكثر مشاهدة على يوتيوب، إضافةً إلى تسجيلها أكثر من 10 ملايين مشاهدة.

 

من كلمات:محمد الفقي، ألحان أحمد زعيم، توزيع:توما، وتقول كلماتها"يا طبيب داويني احتار الطب فيا حبيبي يغيب عن عيني الدنيا تلف بيا يا خاله ارقيني بدأت اشوف خيالات صورته ما فارقت عيني بشوفه ف كل الأوقات غيابه عليا طال وحالى حال نفسي اعرف فين اراضيه لو داري بحالي واللى جرالى ما كان سابني اسهر لياليه بغينا و ما رضينا و لا ما نساتني فيك الايام و الروح لسكنت فينا عايشا فينا عشنا في اراضينا مشيت و خليتني في البارح عدينا و كان العالي العالم بينا يا دنيا ودينا لفي ورسي بينا بهواك تبلينا و بقلوبنا حبينا يا ناس حسوا بينا و لفينا مكفينا كل يوم نهواك نتمني نراك بعدك كاوينا يا عراف عرفني ان كان راح ونسينى مين ف سؤالى هيفيدني ياريت لو ترسيني يا مجروح روح اسهر عد نجوم لياليك