عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

اليوم الوطني السعودي 92.. نجوم مصرية تُغني في الرياض

أنغام وأحمد سعد
أنغام وأحمد سعد

تنطلق احتفالات اليوم الوطني السعودي 92 غدًا الخميس، والتي تجوب أنحاء المملكة بعدد من الحفلات الغنائية والانشطة الثقافية والترفيهية.

اقرأ أيضًا..أنغام تشارك في احتفالات اليوم الوطني السعودي 92

 

تفاصيل حفل أنغام وأحمد سعد في اليوم الوطني السعودي 92

ومن المقرر أن تضم الحفلات الغنائية بجانب أبرز أصوات الخليج، اللون الغنائي المصري من خلال الفنانة أنغام والفنان أحمد سعد، وذلك يوم السبت الماوفق 24 سبتمبر في العصامة الرياض.

 

تشهد المملكة في ذلك اليوم عددًا من الاحتفاليات الضخمة في جميع أنحاء المملكة بين أنشطة فنية وثقافية وترفيهية بجانب الاحفتالات الغنائية.

 

نبذة عن اليوم الوطني السعودي

 

تحتفل المملكة العربية السعودية باليوم الوطني لتوحيد المملكة في 23 سبتمبر من كل عام. وهذا التاريخ يعود إلى المرسوم الملكي الذي أصدره الملك المؤسس عبد العزيز آل سعود، والذي قضى بتحويل اسم الدولة من مملكة الحجاز ونجد وملحقاتها إلى المملكة العربية السعودية، وذلك ابتداءً من 23 سبتمبر من عام 1932م. 

 

 

كانت أحدث الإصدارات الغنائية لـ أنغام من خلال أغنية "عارفة قيمتي"، التي سجلت أكثر من 3 ملايين مشاهدة، من كلمات أمير طعيمة، ألحان عمرو مصطفى، توزيع تميم، وتعد التعاون الأول بين أنغام والملحن عمرو مصطفى.

 

وتقول كلماتها: "بنخطف وقت م الدنيا ونتسابق مع الأيام .. وعمرنا كام عشان نقبل ثواني في عمرنا يضيعوا بقيت ما بجيش على نفسي عشان مخلوق .. أنا اللي بسوق وقبل ما حد بيبعني أنا ببيعه عارفة قيمتي وعارفة أنا مين .. ده الطريق اللي أنا ماشياه مش مهم الناس عايزين

.. المهم اللي انا عايـزاه كل ثانية ناوية أعيش .. و اللي فات هنساه دنیا و بنعيشها .. و اللي يعيش ياما يشوف و فيه ناس نقابلها .. أصلا مش وش كسوف على ايه نقدرهم و نكبرهم و الموضوع معروف لو خايف تخسر حاجة اخسرها و انت تبطل خوف عارفه قيمتي و عارفه أنا مين ، الطريق اللي انا ماشياه .. ده مش مهم الناس عايزين
.. المهم اللي انا عايـزاه كل ثانية ناوية أعيش .. و اللي فات هنساه سنين في العمر بنعيشها على الفاضي بنرضي الناس .. فهمت خلاص و هعمل كل شيء في حياتي أنا عايزاه .. ما دام حباه . كفاية عليا اني أعيش و أرضيني من الآخر كلام الناس لا يعنيني".

 

أغنية أنغام لوحة باهتة

كانت أحدث الإصدارات الغنائية لـ أنغام"لوحة باهتة"، والتي سجلت أكثر من 4 ملايين مشاهدة، من كلمات نادر عبد الله، ألحان تامر عاشور، وتقول كلماتها:"ارف احنا طول فراقنا زي ايه زي لوحة باهتة لونها مايترسمش زي سطر في صفحة متشخبط عليه مهما تقرا فيه تلاقيه مابيتفهمش زي طفلين وقت لما بيغلطوا بتلاقيهم خافوا يومها وعيطوا زي حرفين مشبوكين واتفرطوا زي طرفين مقطوعين مابنتلضمش كنت عمري ياللي مقصود بالكلام كنت ضهري.

ونفسي ضهري ما يتقطمش هو بالليل ينفع إن العين تنام إلا لو لو يحضنها ويغطيها رمش ليه وافقنا وسيبنا بعض ازاي كمان واتفارقنا قال عشان مابنتفاهمش عننا ما كنا اتفاهمنا من زمان بس من اللي بينا كنا مانتحرمش كنت عمري ياللي مقصود بالكلام كنت ضهري.


ونفسي ضهري مايتقطمش هو بالليل ينفع ان العين تنام الا لو لو يحضنها ويغطيها رمش".

 

لمزيد من أخبار الفن.. اضغط هنا