رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

خلال شهر.. حماقي يسجل أكثر من 36 مليون مشاهدة بأغاني "يافاتنّي"

محمد حماقي
محمد حماقي

استطاع الفنان محمد حماقي، تحقيق مشاهدات قياسية بأغانيه الخمس ألبومه الجديد "يافاتنّي"، والتي بدأ في طرحها منذ 5 أغسطس الماضي، وذلك عبر قناته الرسمية على موقع الفيديوهات الشهير "يوتيوب".

اقرأ أيضًا..حضور ابنته وأغنية منذ 15 عامًا | ماذا حدث في آخر حفلات حماقي الصيفية؟

تفاصيل مشاهدات الأغاني الخمس 

سجل حماقي أكثر من 36 مليون بـ "زيها مين، لو هتسيب، تك، طالع موضة، عرض مستمر"، حيث كان "زيها مين" هي الاعلى بينهم، والتي حصلت على أكثر من 17 مليون و600 ألف مشاهدة، خلال شهر من طرحها.

كلمات أغنية زيها مين

من كلمات وألحان عزيز الشافعي، توزيع:تميم، وتقول كلماتها" لوة وبتحلي أى مكان وتنوره والله ما تلاقوا زيها لفوا الدنيا ودوروا دى جمالها معدى واللى يشوفه بيقدره والله ما تلاقوا زيها زيها مين بتهزروا تؤمر تتأمر ماهى دى اللى عليها منمر طبعا حقها تدلع تتبغدد قوى تتمنع قصاد الغمزه احنا تلامذه قصاد المشية احنا الحاشية ودى السلطانة وتتسلطن نغنى معاها ونتسلطن قصاد الغمزه احنا تلامذه قصاد المشية احنا الحاشية ودى السلطانة وتتسلطن نغنى معاها ليل يا عين ياليل يا عين يا ليل عين يا ليل يا عين يا ليل ة الورد اتنقى بالوحدة عشان خدها يا جماعة مش ممكن لأه دى لا قبلها ولا بعدها مبتدلعشى ماهى دلوعه لوحدها الرقه يا ناس ربانى ربانى يا ناس بعدها انا مش هاتكلم انا رافع ايدى مسلم القد يا ناس يتدرس منه الغزلان تتعلم دانا مش هتكلم أنا رافع أيدى مسلم القد يا ناس يتدرس منه الغزلان تتعلم".

تفاصيل أغنية لو هتسيب

وجاءت أغنية "لو هتسيب" بأكثر من 11 مليون و 170 ألف مشاهدة، وظلت متصدرة قائمة الاكثر مشاهدة على "يوتيوب الموسيقي" لأسابيع منذ طرحها، وهي النوع الدرامي الاول في الألبوم، من كلمات تامر حسين، ألحان وتوزيع:أحمد إبراهيم، والكليب من إخراج :أحمد نادي، وتقول كلماتها:"حبيبي وأنت ماشي خد معاك حكايات وخد مواضيعنا والذكرى اللي عشناها ونبقى إرتاحنا والأوجاع قسمناها بلا متاهة حبيبي وأنت ماشي خد معاك حكايات وخد مواضيعنا والذكرى اللي عشناها ونبقى إرتاحنا والأوجاع قسمناها قفلناها ولو هتسيب موافقك عادي بس تسيبني بشروطي متتعبنيش كأنك ناوي على موتي وبدل قلبي ده بقلبك وبعدها غيب ولو هتسيب موافقك عادي بس تسيبني بشروطي متتعبنيش كأنك ناوي على موتي وبدل قلبي ده بقلبك وبعدها غيب عايزني يا حبيبي أخلي بالي من مين أخلي بالي من نفسي وليه يعني وبتقولهالي وأنت خلاص مودعني طب اقنعني عايزني يا حبيبي أخلي بالي من مين أخلي بالي من نفسي اللي سايباني ورايحة وراك علشان ملهاش حبيب تاني دا أنا هعاني".

تفاصيل أغنية "تك"

أما أغنية "تك" حصدت أكثر من 4 ملايين و 400 ألف مشاهدة، ومازالت قي المركز الثامن في قائمة الاكثر مشاهدة على "يوتيوب الموسيقي"، حيث احتلت قائمة الصدارة منذ طرحها.

 

كلمات:أمير طعيمة، ألحان:عمرو مصطفى، توزيع:توما، وتقول كلماتها:"حبيبي داس على قلب تك وانا خلاص كده ع المحك ومابقاش في عندي شك خلاص ملكني هواه ده انا مشيت علشانه عكس على زمان علمت اكس ولواعيش وياه في حبس هقول دي احلى حياة بدوب ادوب ادوب من عينيه وانسى روحي بين ايديه قلبي داب م اللي اسمه ايه وخلاص مسلم ليه انا زمان كان عندي كبر مابمشيش للحب شبر  ليه مابقاش كان عندي صبر وليل نهار بناديه ياما سنين عشت في قلق قابلته الموضوع فرق كده خلاص لموا الورق ده مافيش كلام بعديه بدوب ادوب ادوب من عينيه وانسى روحي بين ايديه قلبي داب م اللي اسمه ايه وخلاص مسلم ليه".

تفاصيل أغنية "طالع موضة"

تليها أغنية "طالع موضة"، التي سجلت أكثر من 2 مليون مشاهدة، وحصلت على المركز الرابع في قائمة الاكثر مشاهدة على "يوتيوب الموسيقي"، واستمرت في تواجدها في الصدارة منذ طرحها.

 

الأغنية من كلمات: تامر حسين، ألحان: تامر

علي، توزيع:أحمد إبراهيم، وتقول كلماتها:"تيجي سيرتها قلبي يدق، أديني قلت كلمة حق دي حبيبة قلبي ديا .. وماله ما تتدلع عليا لو أنا منها يعني أتغر، ياما عليا عدّى ومَر ومشفتش أحلى منها، عيونها الحلوة مميزينها ده جمالها طالع موضة براءتها مش موجودة ماعرفش جايبة الجمال ده منين ده جمالها طالع موضة براءتها مش موجودة وفي الرقة مش هتلاقي اتنين تيجي سيرتها قلبي يدق أديني قلت كلمة حق دي حبيبة قلبي ديا .. وماله ما تتدلع عليا عليها رمش زي السهم وضحكتها أصلًا وهم دي اللي مافيش فيها غلطة تجنن .. من الآخر دي فلتة ياما قصادها أنا اتوترت وياما في الكلام كتّرت علشان تفضل شوية بتمشي وقلبي يلوم عليا ده جمالها طالع موضة براءتها مش موجودة ماعرفش جايبة الجمال ده منين ده جمالها طالع موضة براءتها مش موجودة وفي الرقة مش هتلاقوا اتنين تيجي سيرتها قلبي يدق أديني قلت كلمة حق دي حبيبة قلبي ديا وماله ما تتدلع عليا".

تفاصيل أغنية عرض مستمر

ختاماً بأغنية "عرض مستمر"، التي سجلت أكثر من مليون و300 ألف مشاهدة، وحثلت على المركز الثاني في قائمة الأكثر مشاهدة على "يوتيوب الموسيقي"، وهي النوع الدرامي الثاني في الالبوم.

 

الأغنية من كلمات وألحان:عزيز الشافعي، توزيع:توما، وتقول كلماتها: "بعده مش مجرد غياب عرض مستمر العذاب مش فراق ده موت بالبطيء مين هيتحمل ويطيق الحنين يهد الجبال والوجع فوق الاحتمال يمرض الجسم من السهاد تتكسي الدنيا بالسواد وسكاكين في القلب ماسكين عيني يا قلبي يا مسكين جرحي مابيعرفش تسكين ومتمكن مني تمكين نار يا ناس في قلبي تقيد نار يدوب قصادها الحديد شيء كبير وفارق كتير عقلي هيروح من التفكير ذكريات بتفتح جروح والندم ألم لم يروح يا مصاحبني وجع ساحبني زي ما بتتسحب الروح وسكاكين في القلب ماسكين عيني يا قلبي يا مسكين جرحي مابيعرفش تسكين ومتمكن مني تمكين الحنين يهد الجبال والوجع فوق الاحتمال".

 

الأسلوب التدريجي المنتظم..والألبوم الكامل قريبًا

استقبل جمهور حماقي خلال هذا الصيف أعماله الغنائية بشكل مختلف، حيث اعتمد حماقي على أسلوب الطرح التدريجي المنتظم للأغاني الامر الذي لم يتبعه من قبل في ألبوماته السابقة، حيث اعتمد على الخميس من كل أسبوع بطرح أغنية جديدة، وكشف بعد حفله الاول في مدينة العلمين، أنه سيتم طرح باقي أغاني الالبوم "دُفعة واحدة" بعد اكتماله والانتهاء من إجراءات تنفيذه.

اقرأ أيضًا..بأكثر من 30 مليون مشاهدة..حماقي يستحوذ على "يوتيوب" بأرقام قياسية (تفاصيل)

اقرأ أيضًا..السُهاد..سكاكين..الاحتمال| الدراما الغنائية الجريئة بين حماقي وعزيز الشافعي في "عرض مستمر"

 

للمزيد من أخبار الفن..اضغط هنا