رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

بمناسبة عيد ميلاده.."كليب"منذ 10 سنوات لرامي جمال (تعرف عليه)

رامي جمال
رامي جمال

يحتفل، اليوم، الفنان رامي جمال بعيد ميلاده الـ 37، وحرص على تبادل التهنئة مع أصدقائه وزملاءه من الوسط الفني عبر حساباه على مختلف مواقع التواصل الإجتماعي، ومشاركة جمهوره في الاحتفال به.

 

اقرأ أيضًا..رامي جمال لجمهوره : مهمها قولت مش هوصف احساس التقدير بمعايدتكم

تفاصيل فيديو كليب "قدامي"لرامي جمال

 

وبمناسبه احتفالية مولده، تستعرض بوابة الوفد كليب غنائي لرامي جمال منذ 10 سنوات وهو "قدامي"، حيث تم عرضه على عدد من قنوات التلفاز آنذاك، الأغنية من كلمات :أمير طعيمة، ألحان:رامي جمال، توزيع:تميم، وتقول كلماتها"قدامي طول عمري قصاد عيني اللي بحلم بيه قدامي من بدري مفكرتش في حبك ليه قدامي طول عمري و قصاد عيني اللي بحلم بيه قدامي من بدري مفكرتش في حبك ليه بقالنا سنين بنتقابل ومش فاكرين هيجي اليوم نكون عاشقين وفاهمين إننا أصحاب بقالنا سنين بشوفيك مرة كل يومين وكنت أنا و إنت مش عارفين هنبقى أنا و إنت يوم أحباب قدامي أحلامي وكنت دا كله ما بشوفهاش حبيبتي أنا آسف دي غلطة بجد مقصدهاش قدامي أحلامي وكنت دا كله ما بشوفهاش حبيبتي أنا آسف دي غلطة بجد مقصدهاش بقالنا سنين بنتقابل ومش فاكرين هيجي اليوم نكون عاشقين وفاهمين إننا أصحاب آه بقالنا سنين بشوفيك مرة كل يومين وكنت أنا و إنت مش عارفين هنبقى أنا و إنت يوم أحباب بقالنا سنين بنتقابل ومش فاكرين هيجي اليوم نكون عاشقين وفاهمين إننا أصحاب".

نبذة عن رامي جمال

هو رامي جمال عبد الوهاب الفقي، من موالدي 25 يوليو 1984 في مدينة المنصورة، تخرج في كلية التربية الموسيقية جامعة حلوان، بدأ حياته الفنية كملحن، حيث قدم ألحانه

لكبار نجوم الغناء العربي بداية من أغنية "لياليك" للفنان فضل شاكر والتي حظى بعدها بشهرة فنية واسعة، إضافةً إلى "محمد حماقي، محمد فؤاد، تامر عاشور، شيرين عبد الوهاب، تامر حسني، آمال ماهر، أنغام، حسين الجسمي".

الألبوم الغنائي الاول لرامي جمال

كانت أولى ألبوماته الغنائية "ماليش دعوة بحد" في 2001، وضم 13 أغنية، منهم"مش بمزاجك، يخليك ليا، هخاف من ايه،ناديلي، فقت متأخر"، وحقق نجاح جماهيري كبير فور إصداره.

كانت آخر أغنيات رامي جمال "قلة الغحساس"، والتي حققت أكثر من 4 مليون مشاهدة، من كلمات:رياض الخولي، ألحان:رامي جمال، توزيع:وسام عبد المنعم، وتقول كلماتها"ليت تقول مليت ولا الكلام مالًك هتقول لمين حبيت ياقلبي ويقولك وجعوك كتير وسكت من كتر ما اتكلمت من كتر ما أتألمت فاض بالالم منك حلفو بيك ياقلبي .. كدب الكدابين عملو منك فرحهم وسابوك حزين عاشو جواك كم سنه عيشه الملوك ورموك ضحيه زي باقي المجروحين ساعات كتير نبعد عشان .. زهقنا خلاص وساعات عشان نعرف غلاوتنا .. عند الناس بنخاف نموت م الخوف من كتر احساسنا وساعات كتير بنموت من قله الاحساس".