رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

بالفيديو.. عمرو سلامة يكشف عن مشهد محذوف من "لامؤاخذة"

عمرو سلامة
عمرو سلامة

كشف المخرج عمرو سلامة عن مشهد محذوف من فيلم "لامؤاخذة"، حيث نشر المشهد كاملاً عبر صفحته الرسمية بموقع تبادل الصور و الفيديوهات "إنستجرام".

 

وعلق المخرج عمرو سلامة على المشهد قائلاً: "ده كان مشهد محذوف من فيلم "لامؤاخذة"، مشهد كنت بحبه جدا جدا، لكن في كل المشاهدات في المونتاج، كنت كل ما بفرج الناس على الفيلم كانوا يا إما بيستغربوا المشهد جدا أو مش بيفهموه، واعتقد إنها كانت نكتة معقدة برا ستايل الفيلم".

 

وفيلم "لامؤاخذة"، من تأليف وإخراج عمرو سلامة، وبطولة كل من أحمد داش، كندة علوش، هاني عادل، بيومي فؤاد، سامية أسعد، محمد عادل، معاذ نبيل، أبو بكر أسامة، لجين محمد سمير، رامي غيط، ليلى عز العرب، محمد عبد العظيم، هند صبري، آسر ياسين، أحمد حلمي.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ده كان مشهد محذوف من فيلم "لامؤاخذة"، مشهد كنت بحبه جدا جدا، لكن في كل المشاهدات في المونتاج، كنت كل ما بفرج الناس على الفيلم كانوا يا إما بيستغربوا المشهد جدا او مش بيفهموه، واعتقد إنها كانت نكتة معقدة برا ستايل الفيلم. النكتة كانت ان في كل المسلسلات في الأفلام بعد موت احد الشخصيات لازم المخرج يقطع على قران وعزا

وبالذات آية "يا أيتها النفس المطمئنة"، وبما ان الشخصيات في الفيلم مسيحية فلما بيحصل كده بيخرج الراوي ويعتذر ويقول ان ده من فيلم ثاني، محاولة غير مضحكة تقريبا للتريقة على الكليشيه، ونقطع بعدها على عزاء في كنيسة. وبما إني كنت من المعجبين وقتها بأبلة فاهيتا وكان نفسي احطها في الفيلم في اي حاجة، فطلبتها كضيفة شرف وحطيتها في المشهد ده. فبقت نكتة فوق نكتة. وكان قرار صعب اني اقتل طفلي -كما يقول المصطلح الأجنبي - واشيل المشهد خصوصا واني كنت لبست جميلة للأبلة وخايفها تزعل. لكني استغل الفرصة هنا بعد مرور ست سنين علشان اشكرها واعتذرلها ثاني انها جت وعملت المشهد وأنا اضطريت اشيله.

A post shared by Amr Salama (@amrmsalama) on