الأقوال المستباحة في النقد والصراحة

بخيت بيومي

الثلاثاء, 12 أبريل 2011 08:02
للشاعر بخيت بيومي

 

* إلي محمد ابراهيم سليمان اللي كان وزير اسكان

علي رأي شاعر مسرور

لما الزمن بيدور

بيكشف المستور

لا تنفع فيه لا فيلل

ولا شاليهات وقصور!!

* إلي الفنانة إيمان الطوخي

بعد الفساد طلع النهار

بالعند في شهريار

ياللا يا شهر زاد

ارفعي اللستار!!

* إلي نقيب الموسيقيين المخلوع منير الوسيمي

عفا الله عنا وعنكم

ولا أراكم الله مكروهاً

في عزيز لديكم!!

فمن أعمالكم سلط عليكم (الفاتحة)

* إلي الاعلامية الصابرة أماني أبو خزيم

دولة الظلم ساعة

ودولة الحق الي قيام الساعة (مبروك)!!

* إلي المرشحين لرئاسة الجمهورية البرادعي وشركاه

اللي عايز يبقي رئيس جمهورية

أحب أقول له معلومة

حيشيل شيلة ملغومة

وأكبر قربة مخرومة (صراحة!

* إلي صديقي أحمد فؤاد نجم شاعر الوطن الكبير

أشعارك في بلدنا منارة

والناس في دماغك محتارة

والله وبقيت لك فيلم وبيت

وعرفت تخلف نوارة (مبروك)!!

* إلي الحزب الوطني سابقاً

المذكور أعلاه فاقد الوطنية

والراعي الرسمي للبلطجية

وصاحب موقعة الجمل والجلابية

من يحبه يتصل بالشرطة العسكرية (ضروري)

* إلي زكريا عزمي اللي كان رئيس الديوان الجمهوري

دنيا

كل من عليها فان

وزمان مالوش أمان

لا بيخلي رئيس علي كرسي

ولا حتي رئيس لديوان (عجايب)

* إلي الرئيس السابق حسني مبارك

علي رأي المثل

يبقي ناتف الريش

وبايع طابونة العيش

وقابض البقشيش

وتقول له هات

يقول لك مفيش (وعجبي)

* إلي أحمد نظيف اللي كان رئيس وزراء مصر

الحكومة الذكية

والزكية في المالية

والمالية مهلبية!!

وفريجيه وظبطجية!!

مشرفين في القضية!! (تستاهل)

* إلي عبدالله المصري الغلبان مجهول العنوان

المذكور أعلاه

مدمن أزمات!!

أبوه مات في عصر السادات!!

وأمه ماتت في العصر اللي فات!!

وهوه مات من عشر سنوات!!

ومحكمة الشعب طلباه

ليكون شاهد إثبات (وعجبي)

* إلي المستشار جلال ابراهيم رئيس نادي الزمالك

لعيبة مينفعوش

أعضاء مبيدفعوش

ومجلس ادارة ممعهوش

ريحوا الجماهير

وأجروه مفروش (أهلاوي)

* إلي المهندسة راوية بياض رئيس قطاع الانتاج

اللي يخرج من الدوامة

وهوه مرفوع القامة

نقول له

حمد الله علي السلامة

يابو أجمل ابتسامة (صراحة)