عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

أغسطس.. كارمن سليمان في أوبرا إسكندرية

كارمن سليمان
كارمن سليمان

تستعد الفنانة كارمن سليمان، لإحياء حفل غنائي في أوبرا إسكندرية، وذلك ضمن فعاليات الاحتفالات الصيفية المقامة هناك.

اقرأ أيضًا..​تفاصيل الحفل الأول لـ بلقيس في الأوبرا المصرية

تفاصيل حفل كارمن سليمان في أوبرا إسكندرية

ومن المقرر أن يقام الحفل يوم الأحد الموافق 15 أغسطس، على مسرح سيد درويش بأوبرا إسكندرية.

أحدث أغنيات كارمن سليمان

يذكر ان أحدث أغنيات كارمن كانت من خلال أغنية "لينا رقصة"، التي سجلت أكثر من 33 مليون مشاهدة عبر "يوتيوب"، كلمات وألحان عزيز الشافعي، توزيع جلال حمداوي، وتقول كلماتها"يا نقاوة عينيا  ياروح قلبي  يا أغلى الناس معقولة حلاوتك دي  بدوب في إيديك  من الإحساس يا نقاوة عينيا  ياروح قلبي  يا أغلى الناس معقولة حلاوتك دي  بدوب في إيديك. من الإحساس لا بنام يا حبيبي ولا بهدى ولا بقدر أعيش ليلة واحدة من غير ما أشوفك فيها هو انت هتيجي كام مرة  في العمر يا روحي غير مرة وانا عايزة أتمتع بيها ولينا رقصة  لينا رقصة .. أنا وانت مفيش حاجه ناقصة مزيكا وفرحة كبيرة  خلصانة يا حبيبي كدة خالصة لينا رقصة أنا وانت مفيش حاجه ناقصة مزيكا وفرحة كبيرة خلصانة يا حبيبي كدة خالصة  ولينا رقصة سبحان مين جمعنا  حبيبي صدفة  بألف معاد حياتي جنبك ليها معنى  ياريت عمري  معاك يتعاد كان فين حبك من بدري  قلبي من الفرحة بيجري  ع الحتة اللي تكون فيها اتمنيتك من الدنيا مش عايزة

خلاص حاجة تانية  دي حياتي انت اللي ماليها ولينا رقصة  لينا رقصة .. أنا وانت مفيش حاجه ناقصة مزيكا وفرحة كبيرة  خلصانة يا حبيبي كدة خالصة ولينا رقصة أنا وانت مفيش حاجه ناقصة مزيكا وفرحة كبيرة  خلصانة يا حبيبي كدة خالصة  ولينا رقصة".

 

وأعادت دار الأوبرا المصرية بفروعها في مختلف محافظات الجمهورية، جزءًا كبيرًا من أنشطتها الفنية والغنائية، بعد قرار رفع الحظر، مع أخذ الاحتياطات الوقائية الكاملة للمسارح والعروض؛ إذ إنه غير مسموح بالدخول من

دون ارتداء الكمامات، والالتزام بدخول البوابة المخصصة للتعقيم، والالتزام بإجراءات قياس الحرارة بواسطة المختص، وضرورة الحفاظ على التباعد المجتمعي ووجود مسافات آمنة بين الجمهور، وغير مسموح بتحريك المقاعد، بجانب توفير وسائل التعقيم والالتزام بالتباعد الاجتماعي للحفاظ على سلامة الحضور.

شهد مسرح النافورة حديثًا، حفل للفنانة أنغام، والذي شهد حضور كامل العدد، مع تطبيق الإجراءات الوقائية ضد كورونا، والإلتزام بالتباعد الإجتماعي وتوفير وسائل التعقيم في أماكن متفرقة داخل المسرح للحفاظ على سلامة الحضور.