رئيس الحزب

ورئيس مجلس الإدارة

بهاء الدين أبو شقة

رئيس التحرير

وجدي زين الدين

بالصور.. الإسكندرانية على "فيس بوك" ينادون بجمعة لطرد المصيفين

الصفحه الاخيره

الأربعاء, 27 يوليو 2011 20:44
كتبت - سارة عزو:


تحت شعار "إسكندرية مش مارينا ..إسكندرية دي مدينة" دشن مواطنون من محافظة الإسكندرية صفحة على الموقع الاجتماعي "الفيس بوك" بعنوان "جمعة طرد المصيفين"، بهدف تطهير محافظة الإسكندرية من المصيفين غير المهتمين بالنظافة، والذين يقومون بإلقاء القمامة والقاذورات في البحر وعلى الشواطئ.

و عبّر مؤسسو الصفحة التي وصل عدد أعضائها حتى الآن لأكثر من 15 ألف عضو عن استيائهم الشديد من المصيفين قائلين:" المصيفين اللى مش كويسين وبيمشوا بالملابس الداخلية يبطلوا يرموا زبالة في البحر وفي الشارع، أما المصيفين النُضاف على رأسنا من فوق".

وأضافوا عبر صفحتهم على الفيس بوك :"بما أن كل جمعة بيكون فيها

اعتصام ، قررنا نعمل الجمعة دى، اللي إحنا لسه مش عارفين هي أمتى بالضبط بس لازم تتعمل، جمعة طرد المصيفين وتكون تحت شعار إسكندرية مش مارينا، إسكندرية دى مدينة".

ومن جانبهم، أكد أعضاء الصفحة السكندريون مدى اتفاقهم مع مضمون الصفحة التي تريد عروس البحر المتوسط الإسكندرية نظيفة وجميلة كما كانت فى فصل الشتاء قبل توافد المصيفين عليها، ومنهم أحمد يسري الذي أكد أن الشاطئ أمام كازينو الشاطبي يجلس عليه مصيفون غير حضاريين يحتلون الشاطئ بـ"حلل المحشي والبطاطس وقشر البطيخ

والمانجو"، بينما قالت مروة مصطفى :" مش كفاية علينا الليبيين قربوا يحتلونا كمان المصيفين!، لازم نحاول نقنعهم إن البحر المتوسط ممتد من رفح حتى السلوم يروحوا أي بلد تانية يصيفوا فيها هنلاحق منين ولا منين ؟! ".

بينما تساءل إبراهيم جمال مستنكراً:" ها نعمل إيه لو المصيفين قرروا يكملوا رمضان في إسكندرية؟"، بينما أكدت نوران ناجي أن المصيفين سيغادرون الإسكندرية بمجرد حلول شهر رمضان قائلة :"هانت كلها كام يوم وإسكندرية تنضف بقى"، وتابعت:" الحمد لله بركة الشهر الكريم جاية وهتخليهم يمشوا من إسكندرية بس ربنا يستر بعد رمضان وميرجعوش تاني".

ومن جانبهم، أكد مؤسسو الصفحة أنهم يريدون قانوناً يمنع المصيفين من نزول البحر بملابس غير المايوهات على اختلافها سواء مايوهات عادية أو شرعية، وقانوناً آخر يمنع إلقاء القمامة بالشواطئ وفي الشوارع.

أهم الاخبار