رئيس الحزب

ورئيس مجلس الإدارة

بهاء الدين أبو شقة

رئيس التحرير

وجدي زين الدين

الطلاب : الفيس بوك ..شبكة واحدة هتسقطنا كلنا

الصفحه الاخيره

الثلاثاء, 07 يونيو 2011 18:20
كتب - محمد ماهر :

مع اقتراب الامتحانات أنشأ طلاب العيد من الصفحات علي موقع التواصل الاجتماعي " فيس بوك " صفحات خاصة بالامتحانات وذلك في محاولة للخروج من رتم وملل الامتحانات من خلال تبادل النكات والجمل الطريفة التي تساعد علي الخروج من توتر الامتحانات .

حيث أنشأت العديد من الصفحات مثل "الامتحانات علي الابواب - وانا لسة مفتحتش كتاب، تهييسات أيام الامتحانات، الامتحانات لااااا دين لها، الطلبة تريد غش الامتحانات، نصائح للغش في الامتحانات " والعديد من الصفحات الفكاهية .

وكانت أبرز العبارات في هذه الصفحات كالتالي :

" سؤال لكل الدحيحة ...بتذاكر طول السنة

عشان تجاوب فى الآخر على امتحان ساعتين بس ..فين كرامتك ؟"، "الطالب المصرى نسخة من المنتخب المصرى يستهبل طول التصفيات وعايز يكسب آخر ماتشين "، " نداء من الطلبة للمجلس الأعلي للقوات المسلحة ..اقطعولنا النت زي ايام الثورة الله يرضي عليكوا عايزين نذاكرلنا كلمتين "، الفيس بوك ...شبكة واحدة هتسقطنا كلنا ".

ومن الأمثلة " يا قاعد على الفيس و عندك امتحان ..الخيبة التقيلة فى الورقة هتبااااان ".

ومن شعارات الامتحانات: " اللهم قرب

لي ورقة زميلي...وابعد عني المراقبين..واجعلني انقل بتأني " .

ومن الأغاني : "ذاكرت وقلت أنا مش نافع.. وشجّعت في نفسي بكل دافع، حفظت اللي مكانش شافع.. واتكعبلت في كل الموانع، سلاحنا كان برشامنا.. والمراقب واقف قدامنا، من زمان بنستنى.. بندور مش لاقيين نجاحناااا.. في كل لجنة في بلادي.. كلمة هدبلر بتنادي " و اغنية رامى عياش الجديدة بمناسبة الامتحانات :

وبحب الناس الفاشلة اللى بتسقط على طول اما العالم المجتهدة انا لأ ماليش فى دول وماليش فى الدح لا لا ولا فى الناس الشغالة كل اللى فى ورقته حاجة أول باول يقول. ومن النكات الفكاهية :" مدرس بيقول لتلميذ: مش عيب لما تجيب صفر ؟ قاله

: لما هو عيب بتدهولى ليه ؟!!! " .

أهم الاخبار