رئيس الحزب

ورئيس مجلس الإدارة

بهاء الدين أبو شقة

رئيس التحرير

وجدي زين الدين

حملات لرفض العفو عن مبارك على الفيس بوك

الصفحه الاخيره

الثلاثاء, 17 مايو 2011 14:29
كتبت- ناهد إمام:

سادت حالة من الجدل والاستياء الشديدين فى أوساط الشباب على الفيس بوك بسبب نبأ طلب العفو عن مبارك الذى نشرته بعض الصحف اليوم الثلاثاء، حيث رفض الشباب مبدأ الاعتذار

محذرين من نشوب فتنة وانقسام بين الشعب بسبب رفض الاعتذار وقبوله، وتعطيل عجلة الإنتاج، وقام الشباب بتدشين صفحات تدعو لدعم حملات واسعة لدعم رفض العفو عن مبارك، منها " الشعب يريد اعدام المخلوع"، و" حملة رفض اعتذار حسنى مبارك" .

و اجتذبت صفحات مثل " حملة رفض اعتذار حسنى مبارك " المئات خلال دقائق من تدشينها، وقد وضع البعض تسجيلا صوتياً ساخرا لمبارك وهو يعتذر فى فيديو على اليوتيوب، على لسان أغنية شهيرة من أحد أفلام الكارتون للأطفال.

ومن على الصفحة نرصد مشاركة من شخص يدعى nour mytopm تقول :" ده مش وقت الاعتذار او المصالحة ده وقت حساب و معاقبة و يقول: إن مبارك لو اعتذر هتقوم مظاهرات تأييد و مظاهرات رافضة و ده مش وقته خالص عايزين البلد توقف علي رجليها " وتقول مشاركة أخرى من شخص يدعى jamjam :" من الآخر هو بيلعب على عاطفة الشعب المصرى من زماااااااااااااان اوى وكانت باينة اكتر فى خطاباته بتاعة الثورة حسبى الله ونعم الوكيل"، ويتفق معه تامر بيمى قائلا:" اعتذارك مرفوض يا ولدى"، أما مشاركة وليد شوقى فيقول فيها:" من فقد ذويه في قطار أو عبارة أو بسبب أغذية مسرطنة أو لعدم تمكنه من العلاج علي نفقة الدولة أو فقدهم في أقسام الشرطة او داخل أمن الدولة، يا أهالي شهداء يناير والتحرير ويا من انهارت فوقكم الدويقة ومن

تسكنون العشوائيات ويا من تسيرون في الشوارع مجانين أو شحاتين، ويا من لا تستطيعون الزواج لعدم وجود شقة او دخل ويا اوائل دفعات كلياتكم وتجلسون علي القهاوي عاطلين، ويا شباب الهجرة غير الشرعية الغارقين في البحار، ويا أصحاب الدعم الذي لا يصل إليكم بل يصل للأغنياء......وأكيد ناسي كتير المهم أبشروا مبارك حيقول لكم: (سوري مكانش قصدي :)"، بينما تقول مشاركة إيمان رأفت:" لو رجع اللي ماتوا فى العبارات واللي ماتوا من القمح المسرطن واللي ماتوا نتيجة الغش والفساد اللي انتشر في عهده واللي ماتوا فى الاقسام واللي اتحبسوا واللي اتهانوا بره وجوه بسببه واللي ماتوا فى المستشفيات بسبب غش الادوية واللي........ واللي .........واللي ........ ممكن نسامحه بس مش وعد هنفكر بس اننا نسامحك، من الآخر اعتذارك مرفوض لانه ملوش طعم بعد الدم اللي شفناه والرعب اللي عيشناه من يوم ما مسكت".

ومن على صفحة " كلنا خالد سعيد " نرصد رأى الصفحة، تقول:" المفروض أولى الناس بقرار قبول أو رفض اعتذار حسني مبارك لو صح الخبر: الأهالي اللي فقدوا أولادهم والزوجات اللي ترملوا والأطفال اللي تيتموا والمصابين خاصة اللي فقدوا عينهم وكل ده عشان هو قرر يفضل في الحكم ... ولو دول وافقوا على الاعتذار نشوف باقي الشعب"، وشارك بالتعليق ألفان ونصف من الأعضاء حتى الآن، نرصد من المشاركات، مشاركة لـ"سعد عبد الحليم " يقول فيها:"

كن شجاعا واطلب المحاكمة، اطلب من الشعب ان يحاكمك، وبعد الحكم، وبعد افتضاح جرائمك، وبعد ان تظهر صورتك المجزية، ...ساعتها اطلب الصفح، ولن يسامحك احد.

وتقول الدكتورة أسماء عبد الحكيم:" كفاية ألاعيب وحيل، لا عفو ولا تسامح، لو تم التصالح عمر الشعب ما هيطول مليم من المليارات اللى بره، ودم الشهداء وحقوقهم من يبرد قلب أهلهم وأولادهم وزوجاتهم، لو عافينا عنه يبقى بنسمح لأى رئيس يجى بعده إنه ينهبنا ويسرقنا ويهرب، لا لن نرضى بغير العدالة وحكم القانون بديلاً"، ويقول جابر أحمد :" وهل يقبل الاعتذار من مجرم خرب البلاد وأضر بالعباد وأهان كرامة مصر والمصريين وكرس حياته وإمكانات مصر لتنفيذ أوامر الصهاينة والامريكان وحماية الكيان الصهيونى أم هو خضوع لارادة مشايخ النفط بمباركة امريكية"، وتقول لولا حسن:" يشيل كفنه ويدخل على أمهات الشهداء ويرضى بحكم الله وميزعلش لو وهو داخل رصاصة طائشة أخذت روحه ولا سيارة دبلوماسية دهسته ولا قناص نشن على عينه وضيعهاله من الآخر آسفين ياريس".

 

كما حفلت الصفحات الشخصية منذ الأمس بالرفض يقول على عبد المنعم منصور :" كل جرائد ووسائل إعلام مصر ناشرة بكرة موضوع العفو عن مبارك وزوجته.. ده لو حصل يبقى أكبر خيانة.. لكن لو أهالي شهداء الثورة والعبارة وقطر الصعيد ومسرح بني سويف وأهالي شهداء السرطان والكبد الوبائي والفيروسات والتعذيب في السجون والمعتقلات وافقوا كلهم نفر نفر على العفو.. أنا برضه مش موافق.. لأن تطبيق عدل الله في الأرض سيضمن لنا عدم وجود أي ديكتاتور في المستقبل"، وعلق عدد من النشطاء بشكل جماعى بالقول:" احنا نقتل جمال ونحرق علاء ونسحل سوزان ونغرق أحفاده فى عبارة، ونعتذرله لو قبل اعتذارنا هنقبل اعتذاره"، وتقول مشاركة أخرى :" لا للعفو عن مبارك والنخبة الفاسدة-

نريد تكريس فكرة المحاسبة والعدالة الناجزة وأنه لا أحد فوق القانون والقياس على عفو الرسول عن أعدائه يوم الفتح قياس فاسد وباطل - والكلام عن استفتاء الناس تضييع للوقت وشغل الناس عن الانتاج والعمل وبناء الديمقراطية- سيحاكم ويُعاقب فرعون وهامان والنخبة الفاسدة ليكونوا لمن خلفهم ...آية.

 

أهم الاخبار