رئيس الحزب

ورئيس مجلس الإدارة

بهاء الدين أبو شقة

رئيس التحرير

وجدي زين الدين

فيديو."ماتخفش من البعبع.. خاف من اللى يبعبعه"

الصفحه الاخيرة

الجمعة, 13 يوليو 2012 13:10
فيديو.ماتخفش من البعبع.. خاف من اللى يبعبعهالكاتبة منى عدلى القيعى
كتبت – سارة عزو:

للتحذير من مثيرى الفتن والمتسببين فى فرعنة الرئيس، ألقت الكاتبة "منة عدلى القيعى" قصيدة جديدة بعنوان "البعبع" في أحدث حلقات برنامجها "سطوحى" الذى تذيعه قناة "DiSalata" الإلكترونية عبر اليوتيوب.

وتتكلم القصيدة عن العفريت أو البعبع الجديد وهو "الإخوان المسلمين"، وتؤكد من خلاله أن ما يشاع عن الاخوان ليس إلا شائعات لتخويف الناس وهو نفسه ما يعمل فيما بعد على فرعنة الحكام.
وتقول بعض كلمات القصيدة:
يجعل كلامنا خفيف عليهم وبعيد عن السامعين.. بيقولك السنة دى العفريت بجلابية
قورته فيها زبيبة وذقنه ملتحية.. بيمشى يغطى أى حاجة مش متغطية
واللى في يوم هيحاول يصرفه مالوش عندهم ديه
بيقولك البعبع هيضيع سيناء ويجيب درف شرم الشيخ ومارينا
وهيخفى بطاقة جورج ومينا.. والموضة بأمره هتبقى كارينا
لا بقى يبقى انتم ماشوفتوش الوش التانى ده كله صفات وميزات

عجبانى
تواضع وكاريزما وأمل وتفانى ونرجع نعيد الدور من تانى
بنسمى اللعيب حريف قبل ما يجيب الجون .. يا نمجد في شربه وأكلته ومسكته للتليفون
يانعيبه ونتسرع منه ومن حرمه المصون .. ونرجع نستغرب أوى ليه موسى طلع فرعون
مع ان حياتنا هتبقى أسهل لو سيبنا في الدين الاسم وخدنا الأساس
يعنى نفتكر الصحابة لما قالوا طوبى لمن شغلته نفسه عن عيوب الناس
يعنى غض البصر للبصباص يعنى شوارع نضيفة من الأكياس
وعلى رأى المثل ما تخافش من البعبع خاف من اللى يبعبعه


شاهد الفيديو:


 

أهم الاخبار