فيديو.."المخرج عايز كده" ينتقد إعلانات مرشحى الرئاسة

فيديو..المخرج عايز كده ينتقد إعلانات مرشحى الرئاسة
كتبت – سارة عزو:

انتقد برنامج "المخرج عايز كده" الذي تبثه قناة "DiSalata دي سلطة" الالكترونية، اليوم الأحد، الاعلانات التليفزيونية لمرشحي رئاسة الجمهورية، عمرو موسى، والدكتور عبد المنعم أبو الفتوح، والدكتور محمد مرسي، والفريق أحمد شفيق.

وأكد أحمد السبكي – مقدم البرنامج – سير الاعلانات على نسق واحد في الاستعانة بنفس الفئات الشعبية، قائلاً: "معظم الاعلانات ماشية على نفس "الإسطمبة"، الحاجة اللي قاعدة في الشباك أو بتخيط على ماكينة الحياكة، والشاب في

الجيم والشاب الكول والشاب أبو شعر كثيف، وأطفال المستقبل، والأقليات زي النوبيين والبدو، ده غير صورة عايزينها تبقى خضرا".
وشبه السبكي إعلان "عمرو موسى" بإحدى إعلانات السمن التي تستخدم كلمة "التحدي" شعارا لها، بينما شبه إعلان "أبو الفتوح" الذي يحاكي أوبريت الليلة الكبيرة، بأحد إعلانات شركات الاتصالات مع اختلاف اللون الرئيسي لحملته "البرتقالي".
وعلق على إعلان "شفيق" الشعبي الذي يستعين بألحان أغنية " 7 ونص"، قائلاً: "أدى الاعلان اللي عمله ابن شعبان عبد الرحيم لاحمد شفيق لخلاف كبير بينه وبين والده – مؤيد عمرو موسي -  وبالنسبة للاعلان فتعجز الكلمات عن التعبير".
وأضاف السبكي: "ميزة إعلان مرسي انه مش عضو أساسي في الاعلان، يعني الاعلان ينفع بيه أو من غيره".
وتابع: "بعيدًا عن كل ده هنحس ان الاعلانات نفس المضمون والشعارات، نفس الكلام عيش حرية عدالة اجتماعية، التعليم الأمان، بس عشان تعرف تختار مرشح بجد لازم تكون عارف برنامجه، مش بس شعارات الاعلانات بتاعتهم".

شاهد الفيديو:

http://www.youtube.com/watch?v=BQ2rmViWo2c

أهم الاخبار