فيديو.. "أباحة" يعترف على الجيزاوى

الصفحه الاخيرة

الأربعاء, 25 أبريل 2012 15:56
فيديو.. أباحة يعترف على الجيزاوى
كتبت – سارة عزو:

تحت عنوان "الحرية لأحمد الجيزاوي"، تداول نشطاء مقطعي فيديو على موقع "يوتيوب" الالكتروني، للمذيع أحمد المغير بقناة الشباب، ينتقد فيه بشكل ساخر

الأنظمة الخليجية المستبدة عامة، وما حدث للمحامي المصري المعتقل بالمملكة العربية السعودية أحمد الجيزاوي خاصة، متقمصا شخصية وهمية تدعى "بو حمد" وأخرى مصرية تدعى "أباحة".
وتدور أحداث المقطع الأول حول شخصية "بو حمد" الذى عرف نفسه عبر الفيديو على أنه مسئول مكافحة الثورة المصرية في الدولة الخليجية الشهيرة، والذي أكد فيه إهانة الجيزاوي لملك السعودية وهو ليس بأمريكي أو إسرائيلي أو فرنسي يجرؤ على إهانة الملك – على حد تعبيره -.
وقال الممثل الساخر أحمد المغير في شخصية "أبو حمد": "كيف ترفع قضية على مليكنا، انا أفهم انك ترفع حديد ترفع كراسة ترفع بدل ما تسمن، لكن شنو ترفع قضية"، وأضاف: "تقولون قبضنا عليه في العمرة، ما تدرون أن النبي منعوه كفار

قريش من انه يعتمر، تقولون إن احمد الجيزاوي أحسن من النبي أو إحنا أحسن من كفار قريش، إحنا لا نتبرأ من تاريخنا مثلكم، انتم ما يكفيكم اللي فعلتوه بمبارك المسكين".
وتطرق المقطع الثاني لتصريح السفير المصري بالمملكة العربية السعودية محمود عوف والذي أكد فيه أن السلطات السعودية ضبطت الجيزاوي أثناء سفره لأداء العمرة، وبحوزته أكثر من 21 ألف حبة مخدرة، حيث قال "أبو حمد": "شوفتوا يا مصريين بتدافعوا عن تاجر مخدرات مجرم، مو بس أهان ملكنا، وعشان تصدقون أنا الحين جايبلكم التاجر اللي بيتعامل معه ويدعى (أباحة)".

وقال "أباحة" تاجر المخدرات: "الواحد بيحب يقول الحق، أنا محبش حد يتظلم لا مؤاخذة، يعني عمالين تفحتوا في الراجل وأم ذاته الملكية والموضع كبر كده عن حده

قوي، هو الراجل جه قالي أنا رايح السعودية وفيه مصلحة عايزين نقضيها، قلتله ماشي يا جيزاوي عاوز إيه، قالي أنا رايح أخطفلي عمرة وهاخد معايا شوية حاجات في السكة خلينا نسترزق".
وأضاف "أباحة": "أنا هحكيلكم اللي حصل بالضبط، لمينا 20 ألف قرص من اللي بيستكيفوا بيهم لا مؤخذاة، وحطناهم في شكارة دقيق وبعدين ضغطناهم في علبة لبن علشان التمويه، حد يقولي أباحة هو ينفع 20 ألف قرص تحطهم في علبة لبن، أقوله يا عم إيه المشكلة ضغطناهم لامؤاخذة هو الكمبيورر (أي الكمبيوتر) فيه برامج بتضغط الملفات، إحنا بردوا عندنا حاجات بتضغط الحبوب، كل حاجة ممكن تحصل إحنا في كار وبنسترزق، ومسكوه أصله مش قديم لامؤاخذة في المهنة، عاملين تغلطه في ذات أمه الملكية طب هو ذنبه إيه ده حتى الراجل مش بيتعاطى الحاجات الرخيصة دي، ده بيتعاطى أصلي".
ولقي فيديو "بو حمد" و"أباحة" رواجا واسعا على مواقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك" و"تويتر"، كما بثه برنامج "آخر كلام" للإعلامى يسري فودة فى حلقة أمس الثلاثاء مما أثار استياء السفير السعودى بالقاهرة، وهو ما عبر عنه خلال مداخلته فى الحلقة.

شاهد الفيديو:

http://www.youtube.com/watch?v=xpI2EX4zAjA

http://www.youtube.com/watch?v=KFSMvdlmuOY

أهم الاخبار