رئيس الحزب

ورئيس مجلس الإدارة

بهاء الدين أبو شقة

رئيس التحرير

وجدي زين الدين

شباب الفيس للجنزورى: يا فاشل.. يا فاشل

الصفحه الاخيرة

الأحد, 26 فبراير 2012 13:57
شباب الفيس للجنزورى: يا فاشل.. يا فاشلد. كمال الجنزوري رئيس مجلس الوزراء في مجلس الشعب
كتبت - ياسمين عبدالتواب:

وصف نشطاء على موقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك" البيان الذى ألقاه الدكتور كمال الجنزورى رئيس وزراء الحكومة الانتقالية أمام مجلس الشعب ظهر اليوم الأحد بـ "الفاشل"، وذلك لأنه لم يأتِ بجديد ولم يجب على التساؤلات العديدة التى تشغل عقول المصريين.

وأكد الشباب أن بيان الجنزورى الذى كان مرتقبا تجاهل العديد من القضايا المهمة وفى مقدمتها قضية استرداد الأموال المهربة للخارج وعلاقة مصر بدول العالم وقضية مياه نهر النيل، كما تجاهل استعراض الخطة الأمنية المقبلة وتطهير الداخلية ونقل مبارك لمستشفى سجن طرة.
ويرى عماد السيداوى أن الجنزورى حاول التنصل من مأزق استجواب البرلمان قائلا:

"نصف ساعة بيتكلم بيسرح بينا وبيتوهنا كعادته وحيطلع فى الآخر أن الشعب هو اللى غلطان ويستاهل اللى يجرا له"، ويسانده كريم محمود بقوله "مفيش جملة مفيدة وعمال يخرج ويدخل فى حوار"، ويضيف نبيل فداوى: "الرجل ده طلع مقلب أكبر من مقلب شرف وشفيق".
ومن باب السخرية، بادر الشباب فى تقديم عدة ملخصات لبيان الجنزورى ومنها، "خللوا بالكو من الكلام اللي حقوله دلوقتي ..المنطلق الفكري بتاعنا في تدعيم الاقتصاد المصري ده لازم ينبع في إحساس منعكس بقضايا معاصرة
اللي هي الخروج من الوداى القديم إلى الوادى الجديد ومحدش يسألني ولا كلمة لإني مش فاهم ولا حاجة"، "زمان وأنا صغير كنت بحلم أبقى كبير أبقى كبير"، ويضيف أحمد المصرى: "كله بيضحك على كله".
واعتبر البعض أن الجنزورى تعمد من خلال هذا البيان ترويع المصريين بخلق قضايا اقتصادية مفتعلة، فيقول قادر محمد "ألقى بيان ترويع للشعب حتى يشعر أنهم فى مشكلة عويصة فهو لم يأت بالجديد ولكن أتى بمشاكل مفتعلة"، ويتفق معه حسين الجمل قائلا "هو عايز يخوف الشعب علشان يتمسك به".
هاجم الشباب الجنزورى لتقديمه التحيات المعتاد عليها سواء للقوات المسلحة أو الداخلية والقضاء الشريف، فيقول أحمد زيكو "وربنا أنا قعدت مزروع إنى اطلع بجملة واحدة مفيدة مطلعتش غير بتحية المجلس والشعب والتحيات اللى فى الأول ودمتم".

أهم الاخبار