رئيس حزب الوفد

بهاء الدين أبو شقة

رئيس مجلس الإدارة

د.هانى سري الدين

رئيس التحرير

وجدي زين الدين

"تويتر" لليونان: "اقتلوا المشير الأول"

الصفحه الاخيرة

الاثنين, 13 فبراير 2012 13:51
تويتر لليونان: اقتلوا المشير الأول
كتبت ـ سارة عزو:

تفاعل نشطاء موقع التواصل الاجتماعي "تويتر" مع الأحداث المندلعة باليونان والتي تشير إلى حدوث ثورة باليونان احتجاجا على إجراءات التقشف التي على إجراءات التقشف التي تعهدت أثينا للدول الدائنة بتطبيقها مقابل الحصول على مساعدات مالية دولية ضمن خطة انقاذ البلاد من الافلاس.

وعلق نشطاء على تلك الأحداث التي حرق فيها العديد من المنشآت الحكومية دون أن تسجل أي حالات وفاة حتى الآن وسط صفوف المتظاهرين، حيث قالت الناشطة نوارة نجم:"الستات في اليونان نازلين بالشورت ولا حد قلعهم ولا جه ناحيتهم، والاسرائيليين نازلين بوس في بعض ولاحد قالهم طبل وزمر وعلاقات جنسية كاملة، وماحدش مات في اليونان ليه، اشمعنى احنا بنموت؟ هم يحرقوا واحنا نموت؟!"، وأضافت نجم :"حب الدولة تكرفك اكرف الدولة تحبك".

وأضاف الناشط علاء عبد الفتاح على تويتر:"الناس اللي بتدور على استقرار شايفين اليونان دلوقتي؟ دول بقى تحت حكم منتخب وبرضه مفيش استقرار، عارفين ليه؟ عشان مفيش عيش وعدالة وكرامة".

وأضاف:"الشباب بتوع اليونانيين اقتحموا التلفزيون من أول يوم، آسف لاحباطكم بس اليونان مشتعلة من سنين، المشوار طويل، وأكيد سبب عدم وقوع مجازر في اليونان رغم اقتحام وحرق وزارات أن

المخربين في اليونان مؤدبين و مش بيشتموا الجنود".

وفي سياق متصل قالت هادية محمد :"الي ثوار اليونان .. فككوا من الريس .. اقتلوا المشير الأول"، وقال كريم شيبيني :"من الثوار المصريين الى اليونان:"اقتلوا المشير قبل الرئيس ولا تقبلوا الاستفتاءات ولا الانتخابات التي سيدعوا لها الاخوان الاغريقيون"، بينما قال وائل عباس:"شارع محمد محمود فتحله فرع في اليونان"، وأضافت حبيبة حلمي :"هي الازمة الاقتصادية في اليونان قوية كده لدرجة ان ماعندهمش فلوس يشتروا خارطوش؟ طب الحكومة المصرية ممكن تبعتلكم شوية من الخرطوش اللي مش عندنا!".

وأضاف طاهر فاروق ساخراً:"سيدة مسنه يونانيه تتصل ببرنامج يوناني شهير وتقول للمذيع خيري ستفانوس على الطريقة اليونانية :اليونان بتاع الاخنا بتتخرئ يا خريستو"، وقال فادي جلال :"انباء عن ظهور توفيكوس عوكاشيوس في قناه الاغريقيين الان، وعمروس مصطفيوس يصرح : يوجد مخطط لحرق وتقسيم اليونان".

كما قالت داليا حسين :" منصوروس عيسويس: إحنا معندنوش قناصوس، وحزب الكنبوس اليوناني: ايه اللي مودي اليونانين عند وزاره

الداخليه "هرام عليكو خربتو البلدوس"، بينما قال أسامة المصري : "الجنرال كوستا الرويني يصرح:حركة 6 أبريل اليونانيه تلقت تدريبات في إسكندريه تحت كوبري ستانلي"، وأضاف خالد الرياني :"المشير خريستو طنطاويروس يقول لا يجب على شعب اليونان السكوت على ما يحدث ويتهم المخابرات المقدونية وعناصر من حركة 6 إغريق بالفوضى في البلاد".

وقال حسام عربي :" الإخوان اليونانيين أكيد هيعملوا سلاسل بشرية لحماية البرلمان دلوقتي، وبكره شباب اليونان الطاهر هينظف الشارع ويدهن الرصيف في أثينا"، وقال عادل سلامة :" يا جماعة بلاش صربيا خلونا نبعت النشطاء يتمرنوا في اليونان أحسن"، وأضاف أحمد صقر :" الشرطة بتدعك وش وضهر في اليونان وبتتحدف بالصخر والمولوتوف، ومش قادرين يرموا حتى قنبلة مسيلة واحدة".

وأضافت هبة عادل :"اليونان حصل فيها ثورة عالسريع بدأوا الساعة 2 وخلصوا عالفجر تم حرق عدد2 قصررئاسي و27مبنى حكومي وبرلمان و8 مباني ولا يوجد قتلى غالبا معندهمش خرطوش"، وقال أحمد خيري :"مصر لازم تسحب سفيرنا في اليونان احتجاجا على تعامل المتظاهرين مع المنشآت ومؤسسات الدولة"، وقالت سلمى يوسف :"حرق اربعين مبنى حكومي في اليونان وعدد القتلي صفر، عملتوها إزاي دي يا ولاد الإيه !!".

وأضاف سامح خطاب :"فى اليونان المطافي بتشتغل وقت الثورة والمظاهرات، وعملوا ثوره ومفيش بني ادم واحد مات، أنا بقول أروح أكمل الثورة المصرية هناك"، بينما قال مهند أبو غالي : الماسونيين أكيد قاعدين بيدوا بعض هايفايفز دلوقتي على اللي بيحصل في اليونان".

أهم الاخبار