رئيس الحزب

ورئيس مجلس الإدارة

بهاء الدين أبو شقة

رئيس التحرير

وجدي زين الدين

كاريكاتير: شرف بـ" بيجامة وشبشب وردة"

الصفحه الاخيرة

الاثنين, 10 أكتوبر 2011 19:48
كتبت - ياسمين عبد التواب:

تداول نشطاء على موقع التواصل الاجتماعى الفيس بوك عددا من الكاريكاتيرات الساخرة المعبرة عن سخطهم على البيان الذى ألقاه الدكتور عصام شرف رئيس وزراء مصر صباح اليوم بمناسبة أحداث ماسبيرو مساء أمس الأحد.

وسخر الكاريكاتير الذى حمل عنوان " ملخص خطاب شرف للرسام إسلام جاويش: صباح الفل " من خطاب شرف الذى اعتبره الكثيرون كأن لم يكن، حيث رسم جاويش شرف وهو مستيقظ من النوم وعلى كتفه فوطة وفى قدميه " شبشب وردة

".

وحملت التعليقات سخرية كبيرة من خطاب شرف فتقول ميرو مينو: " والله هو دى فعلا اللى أنا شفته فعلا كان نايم وبعدين قالوله تعال اتكلم وكان خلاص شوية شوية هيحكلنا حدوتة قبل النوم "، ويؤيدها محمود القدرى قائلا:  " صباح النور على البنوررر،ايه اللى صحاك بدرى يا حبيبى "، ويضيف سعيد سعيد " صبح صبح ياعم الحج "، وتختتم شيماء

حسين: " أصبلك شاى مع الكيك ".

وأعتبر عمر سيد أن شرف أضعف رئيس للوزراء فى تاريخ مصر القديم والحديث، قائلا: " فعلا صباح الفل على أضعف رئيس وزراء شافته فى مصر ومعتقدش أن مصر هتشوف زى عصام شرف تانى، مصر بتضيع من تحت رأسك يا وديع  "، ويواقفه  أكرم زكى بقوله:  " ده مش عارف يقرأ الخطاب ".

وشكك زاهر السادات فى سبب مشاركة شرف فى الثورة المصرية فيقول: " والله أنا مش عارف مين اللى زقه علينا فى ميدان التحرير؟ "، ويؤيده طارق طارق : " ممكن يكون على بال ما شرب كوباية شاى بالياسمين ".

أهم الاخبار