طفلة "الخرفان" تفضح الإخوان بقصيدة جديدة

الشارع السياسي

الاثنين, 27 مايو 2013 18:05
طفلة الخرفان تفضح الإخوان بقصيدة جديدة
كتبت ـ نرمين عشرة:

أذاعت الطالبة حبيبة يحيى، الطالبة بالصف الخامس الابتدائى بمدينة الغردقة، قصيدة جديدة تنتقد فيها حكم جماعة الإخوان المسلمين وضعف البلاد في ظلم حكومة الدكتور محمد مرسى، رئيس الجمهورية، تحت عنوان "الطرف الثالث".

وأنشدت حبيبة القصيدة، خلال اتصال هاتفى أجرته ببرنامج "من جديد" على قناة "أون تى في لايف" مساء اليوم الاثنين، تنتقد حكم الإخوان والظلم الواقع على البلاد ومنها "مين

اللى سرق من أرضنا.. مين اللى قسم أرضنا أهل وعشيرة.. مين اللى خطف من وسطنا سبع سباع.. مين اللى ذاع في بورسعيد الفتنة وولع فيها نار.. مين اللى ضيع حلمنا وكان وجوده في حلمنا أكبر دمار.. مين اللى بيهين كرامة شعبنا.. مين اللى ولع في الكنايس.. عرفتوا مين
كان السبب".
وتابعت حبيبة قصيدتها "ياطالع الشجرة.. امسك ايدين ظالم.. ده ظلمنى وقهرنى غرقنى في الميه.. خد قلبى وعنيا خد ابنى من حضنى خد كل ما ليا.. خد كل طاقتنا والنور قطع عنى والغاز هرب منى والموت هرب منى.. يا طالع الشجرة النحس جه عندى.. خده بعيد عنى وادينى حرية".
كانت حبيبة ألقت قصيدة من قبل بعنوان "الأستاذ والخرفان" خلال افتتاح الدكتور إبراهيم غنيم، وزير التربية والتعليم، للأكاديمية المهنية للمعلمين فى مدينة الغردقة، وهو ما عرضه للحرج.

شاهد الفيديو
http://www.youtube.com/watch?v=5MNgxKI4vPg

 

أهم الاخبار