وائل غنيم: سأحترم النتيجة طالما لم تزوّر

الشارع السياسي

الجمعة, 25 مايو 2012 16:58
وائل غنيم: سأحترم النتيجة طالما لم تزوّر
كتبت - سمر فواز:

أكد الناشط السياسي وائل غنيم أدمن صفحة "كلنا خالد سعيد" الأشهر علي الموقع الاجتماعي الفيس بوك، أنه سيحترم نتيجة الانتخابات الرئاسية أيا كان المرشح الذي سيفوز بها طالما لم تشهد العملية الانتخابية تزويراً.

وأشار غنيم فى تدوينة له علي صفحته الشخصية بالموقع الاجتماعي "فيس بوك "، إلى ان الجميع عليه ان يحترم خيار الشعب، مشيرا إلي أنه لم ينزل يوم 25 يناير لكي يطيح بالرئيس السابق مبارك ، ويأتي هو ومن معه من ثوار الميدان برئيس بمزاجهم يحكم المصريين .

واوضح أنه فى النهاية الثورة هي معركة وعي، ومن يؤمن بها عليه ضم اناس جديدة إليها لا ان يبقى سفيرا للسوء ينفر الناس من افكارها ويساهم فى صنع حواجز نفسية تمنعهم من الانضمام لصفوفها .

والتفت غنيم فى تدوينته الي توجيه انتقادات شديدة للنشطاء والشباب الذين يقومون بمهاجمة محافظة المنوفية؛ لحصول شفيق علي الاغلبية من عدد اصوات بها.

وقال" واضح إن فيه ناس مُصرّة متتعلمش من الأخطاء اللي بنرتكبها، بدل ما تسخر وتتريأ على محافظة المنوفية وغيرها من المحافظات اللي صوتت لأحمد شفيق بأغلبية، حاول تفهم هما ليه قرروا يصوّتوله، افهم الظروف اللي بيمروا بيها من قبل وبعد الثورة واحتياجاتهم ومخاوفهم وفي نفس الوقت آليتهم في اتخاذ القرار لأن اختزال الأمر في الإساءة ليهم والحديث عن رغبتهم في الدكتاتورية هو مراهقة سياسية.".

وتابع" لازم نفهم إن اللوم مش لأهالينا عشان اختاروا من لا نريد، إنما اللوم لأنفسنا إننا معرفناش نوصل لهم ونقنعهم بمنطق اختياراتنا. وكمان لازم نفهم كويس إن دي أول مرة الشعب يختار من يحكمه بعد عشرات السنين من حرمانه من الحق ده وطبيعي الاختيار هيكون له معايير مختلفة عند كل واحد مننا".

وفى ختام تدوينه، اعرب وائل غنيم عن تفاؤله واصراره علي ان كل ما يراه حتي الآن هو انتصارات للثورة، وان أثرها سيظهر جليا بعد سنوات قليلة.

أهم الاخبار