عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

10 علامات للطفل المصاب بفرط الحركة ونقص الانتباه

 كشف رامي رشاد أخصائي التربية الخاصة ، الفرق بين الشقاوة العادية و متلازمة فرط الحركة ونقص الانتباه ، قائلا: ان تحت سن ال ٧ سنين في علامات مشتركة بين أطفال فرط الحركة ونقص الإنتباه ، لو طفلك ليس لديه هذه الأعراض ، فتكون شقاوة عادية وهيهدى مع ممارسة رياضة بيحبها ،

 

وهذه العلامات هي :

 

١- مقاطعة كلامك ، وغالبا مش بيتكلم في نفس الموضوع اللي كنت بتتكلم فيه معاه ..أو مقاطعة نشاط بتعملوه وبيعمل حاجة تانية بدون استئذان ، ويكون غالبا بيعمله مشاكل إدراكية لأنه مش مركز مع احتياجات الآخرين هو مركز مع نفسه وبس وكأنه عايش لوحده..

 

٢- مش بيعرف يستني دوره في أي نشاط مدرسي أو لعبة بيلعبها مع اخواته ..

 

٣- نوبات الغضب المتكررة وفي أوقات غير مناسبة ليها..

 

٤-التململ ..طفل فرط الحركة مش بيعرف يقعد على كرسى أو يقف في مكان بدون

جرى وحركة أو يمارس نشاط في المدرسة لأخره.. ٥-مش بيعرف يلعب بهدوء مع أصحابه..صوته عالي وحركته كتيرة.. ٦-لما تتكلم معاه وسألته عن الحديث اللى دار بينكم علي الاغلب مش هيبقي فاكر أو مركز مع الكلام اللي حصل بينكم.. ٧- بيتجنب الأنشطة اللي بتحتاج جهد عقلى .. ٨-بيتجنب التعليمات .. عشان كده هتلاقيه بيقع في نفس الأخطاء اللي حصلت معاه ..لأنه مش بيحب الخطط والنظام.. ٩-مش كلهم صاخبين وصوتهم عالى في منهم عندهم عرض أحلام اليقظة ..هتلاقيه مش بيحب اللعب مع أقرانه وعالطول سرحان ومتجاهل اللي بيحصل حوله.. ١٠-النسيان..