عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

أفضل الطرق الطبيعية لعلاج اسمرار البشرة بعد المصيف

علاج اسمرار البشرة
علاج اسمرار البشرة

بعد الرجوع من المصيف يصاب الجلد بإسمرار و إحمرار شديدين نتيجة التعرض لضوء الشمس أثناء فترات المصيف وعلى الرغم من توفر العديد من أنواع الكريمات فى الصيدليات إلا أن أغلبها ذات تأثير سلبى على الجلد ويقدم حروق الشمس بعد فترات المصايف، يسبب إسمرار البشرة العديد من المشاكل النفسية والجلدية خاصة لدي الفتيات و الشباب في سن المراهقة.

إليكي عدة حلول  لعلاج جميع أنواع البشرة.

أولا البشرة الدهنية:
لصاحبة البشرة الدهنية ياريت إنك تغسليها ثلاث مرات يوميًّا باستخدام الماء والصابون المناسب لنوع بشرتك. علشان تتخلصي من الدهون الزائدة اللي بتترسب بمسام الجلد وتسدها.
والماسك ده لأصاحب البشرة الدهنية
المكونات:
3 دقيق ملاعق لبن مقدار مناسب ليهم عصير لمونة
• الطريقة :
اخلطي كل المكونات دي مع بعضها كويس لغاية ما تكون على شكل عجينة لينة وبعد كده حطيها على وشك لمدة 20 دقيقة وبعد كده اغسلي وشك بالماء الدافي كرري الماسك ده لمدة يومين في الأسبوع .
ثانيا البشرة الجافة:
طبعا لأن البشرة دي بتتميز بالجفاف فتلاقي إنه من المناسب جدا إنك تغسلي وشك مرة واحدة أو مرتين على الأكثر يوميًا بالمية الباردة بدون صابون علشان الصابون هيزود جفاف البشرة.. ولو هتستخدمي صابون ياريت إنك تختاري الصابون اللي بيحتوي على زيوت زي زيت "الزيتون" أو" الجلسرين"....
كمان ياريت إنك تغسلي وشك بالمية الباردة أو الفاترة وتجنبي نهائيا استخدام المية السخنة في غسيل وشك لأنها

ببساطة بتؤدي إلى زيادة جفاف البشرة.
والماسك ده مناسب جدا لأصاحب البشرة الجافة
المكونات:
• معلقة عسل نحل.
• معلقة لبن حليب طازج.
• خميرة بيرة.
الطريقة:
اخلطي المكونات دي كلها مع بعضها جيدا وبعد كده ادهني بيها وشك بفرشاة بس خدي بالك إنك تبعدي نهائيا عن منطقة العينين وبعد كده سيبيه على وشك لمدة ربع ساعة وبعد كده اغسلي وشك بالماء الدافئ.. ممكن تعملي الماسك ده مرتين في الأسبوع وهتشوفي النتيجة بنفسك.
ثالثا البشرة العادية:
ودي كفاية إنك تغسليها مرة في الصبح ومرة بالليل باستخدام صابون بيكون بيحتوي على زيوت طبيعية زي زيت جوز الهند أو زيت الزيتون.
والماسك ده مناسب جدا لأصحاب البشرة العادية
المكونات :
• بياض بيضة.
• عصير نصف ليمونة.

الطريقة :
اخلطي المكونات دية كلها مع بعض جيدا وبعد كده ادهني بيها وشك بفرشاة وبعد مرور ربع ساعة أغلسي وشك بالمية الباردة، كرري الماسك ده مرتين أو ثلاث مرات في الأسبوع وهتشوفي النتيجة بنفسك.