عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

الناس مكانتش مبسوطة.. السيسي يكشف سبب خروج المصريين في 2011 (فيديو)

الرئيس عبدالفتاح
الرئيس عبدالفتاح السيسي

 كشف الرئيس عبدالفتاح السيسي سبب خروج المواطنين في عام 2011 ضد النظام، قائلًا: "الناس خرجت في 2011 لأن حالة الرضا المجتمعي مكانتش موجودة".

 

اقرأ أيضًا.. مزايا المشروع القومي لتنمية الأسرة المصرية المقرر انطلاقه اليوم

 

 وأضاف السيسي، خلال إطلاق المشروع القومي لتنمية الأسرة المصرية: "الناس مكانتش مبسوطة، ولكن هي مكانتش عارفة هي مش مبسوطة ليه، ومفيش حاجة مكفية ومفيش تعليم كويس، وبدل ما نقول إحنا كمواطنين أدائنا متواضع عملنا الدولة خصم".

 وتابع: "أنا مش باخدكم بعيد عن الهدف اللي انتوا بتقولوه أنا دايمًا بسجل حاجة واحدة وهي الحفاظ على الدولة المصرية وعدم انزلاقها مرة تانية للخراب والدمار اللي كان ممكن توصله في 2011، نتيجة أسباب حقيقية الناس تعبانة وعايزة تتغير".

 وأوضح، أنه عندما كان في بلجيكا أول ملف تحدث فيه كان ملف حقوق الإنسان، موضحًا: "إحنا معندناش حاجة بنخبيها، إحنا عندنا قضية غير معلومة إلا لينا إحنا، وهي التحديات التي تواجه منظومتي الصحة والتعليم".

واستكمل: "من ضمن الحاجات اللي بتكلم فيها مع مسئول في بلجيكا قلت له الناتج المحلي بتاعك كام قالي 500 مليار دولار، وسألته عدد سكانك كام،

قالي 10 ملايين نسمة، قلت له يبقى أنا عاوز 5 تريليونات دولار لأني عندي 100 مليون نسمة".

 وتابع: "علشان مش معانا الفلوس دي الناس في مصر مظلومة ومبتاكلش كويس ومش بتتعالج ولا تتعلم كويس"، مضيفًا: "دي حقوق الإنسان اللي أنا أعرفها ولازم أوفر له ده".

 وأشار إلى أنه لا يريد أن يمنع الناس من أن تقول رأيها وتتحدث، ولكن قبل أن يتحدث يجب أن يعلم القضية جيدًا، قبل أن يجعل الناس حزينة.

 

السيسي يطلق المشروع القومي لتنمية الأسرة المصرية:

 حضر الرئيس عبدالفتاح السيسي، صباح اليوم، فعالية المشروع القومي لتنمية الأسرة المصرية بمركز المؤتمرات الدولية "الماسة" بالعاصمة الإدارية الجديدة.

وصل، قبل قليل، الرئيس عبدالفتاح السيسي، إلى مقر إطلاق المشروع القومى لتنمية الأسرة المصرية.