عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
عاطف خليل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
عاطف خليل

(فيديو) الصين كبيرة العالم الآن| عمرو أديب: التخلي الأمريكي عن أوكرانيا مذهل.. والعالم لايص

الإعلامي عمرو أديب
الإعلامي عمرو أديب


استنكر  الإعلامى عمرو أديب،  إقدام روسيا على غزو أوكرانيا بهذا الشكل ، قائلا : "الانطباع الأول لدي هو الذهول والدهشة، وحتى الآن هناك بلد تغزو بلد وهذا مشهد غريب".

اقرأ أيضا

فيديو.. عمرو أديب يكشف تأثير حرب روسيا وأوكرانيا على مصر
وأضاف أديب خلال  برنامجه  "الحكاية" على فضائية "إم بي سي" : "إحنا شوفنا كل حاجة، ودا تالت غزو نشوفه، وكمواطن مش قادر أفهم في العصر اللي احنا فيه يعني ايه فيه دولة تقرر تغزو دولة تانية، ومش بس كده بوتين قرر يغير النظام في الدولة دي".

 

 وتابع :"العالم كله في ذهول، مواطن في دولة آمنة مطمئنة وفجأة يبقى لاجئ، توقف على حدود رومانيا والمجر، وهذا أشاهده في حالة ألم وذهول"، متسائلا: "إزاي أوروبا والأمريكان سابوا الرجل ده في الطل، وتتساب أوكرانيا كده، وهذا التخلي مذهل، رئيس أوكرانيا شجاع، وشعب شجاع".

 

وأردف "كبير العالم دلوقتي اسمه الصين، واوعى تكلمني عن أمريكا"، مردفا:"اليومين دول فرصة للي عاوز يعمل أي حاجة، العالم لايص ومحدش فاضي لحد، فلو عايز أي حد يعمل أي حاجة، هم اليومين دول".

 

وأوضح أديب : "العالم تدوس على زرار دولة  التانية تصّوت، يعني قالوا هنطلع روسيا من نظام السويفت، وقالت الإدارة الألمانية أن هناك ولايات رفضت العقوبات على روسيا، وهو اللي بنقوله من سنين، يعني أن الزيت لما يغلى في البرازيل سندوتش الطعمية يغلى في مصر، وهو دا اللي بيحصل".


 
للمزيد من أخبار الميديا اضغط هنا