رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
عاطف خليل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
عاطف خليل

من سيد مكاوي إلى حماقي وتوما.. رحلة غناء رباعيات صلاح جاهين من الستينيات

صلاح جاهين ومحمد
صلاح جاهين ومحمد حماقي وتوما


في أول عمل غنائي يجمع بينهما، طرح الفنان محمد حماقي مع الموزع الموسيقي توما دويتو غنائي بعنوان"عجبي"، من رباعيات الشاعر الكبير صلاح جاهين، وذلك عبر موقع الفيديوهات الشهير "يوتيوب".

اقرأ أيضًا.. من رباعيات صلاح جاهين محمد حماقي وتوما يطرحان دويتو "عجبي"

تفاصيل ديو حماقي وتوما "وعجبي" وكلماته

كما شاركا في غناءها قدما لحنها سويًا، وقام بالتوزيع الموسيقي لها :توما، وتقول كلماتها:"مع إن كل الخلق من أصل طين وكلهم بينزلوا مغمضين بعد الدقايق والشهور والسنين تلاقي ناس أشرار وناس طيبين عجبي عليك.. عجبي عليك يا زمن يا أبو البدع.. يا مبكّي عيني دماً ازاي أنا اختار لروحي طريق وأنا اللي داخل في الحياة مرغماً سنين وفايتة عليا فوج بعد فوج واحدة خدتني ابن والتانية زوج والتالتة أب خدتني والرابعة إيه إيه يعمل اللي بيحدفه موج لموج عجبي عليك.. عجبي عليك يا زمن يا أبو البدع.. يا مبكّي عيني دماً ازاي أنا اختار لروحي طريق وأنا اللي داخل في الحياة مرغماً".

 

رباعيات صلاح جاهيم من الكتاب إلى أصوات الراديو والكاسيت

 جاء قبل حماقي وتوما عدد من المطربين في تقديم "رباعيات صلاح جاهين" غنائيًا، في السطور القادمة سنستعرض كيف تحولت وصفات وكتابات صلاح جاهين المعروفة بقربها من الشارع والمواطن المصري بلغويات بسيطة في حروفها عميقة في معناها إلى موجات غنائية ودندة ومن قدمها ومن صاحب النوتات الموسيقية الذي استكمل غلافها الذهبي حتى تخرج كتابات صلاح جاهين بصورة غنئاية كاملة من صوت ولحن .

رباعيات صلاح جاهين

رباعيات صلاح جاهين بصوت سيد مكاوي

جاء الفنان القدير سيد مكاوي بتقديم عدد كتابات صلاح جاهين المعروف بصوته الذي يدوي الحارات والطرقات البسيطة والقصور والأحياء الثرية.

صلاح جاهين وسيد درويش

تاريخ غناء سيد مكاوي لرباعيات صلاح جاهين في الستينيات

ظهرت الرباعيات كاملة عام 1963 وقام سيد مكاوي بغنائها في الإذاعة في فترة السيتنيات وظلت مؤثرة عند طبقة المثقفين والمهتمين بأمور الأدب وصفحات الشعر لكن لم تلقى رواجاً كبيرا داخل مسامع المواطن العادي الذي يستمع إلى الأغاني وكلمات الشعر مع عمله أو أثاء رحلة ما أو خلوة ليلية في إحدى الطرقات، فأعادها مرة أخرى الفنان الكبير علي الحجار في بداية الثمانينيات بتوزيع موسيقي جديد من الموسيقار القدير منير الوسيمي وحققت نجاحًا كبيرًا وتم انتاج شريط كاسيت لها لاقى رواجا وانشتارا كبيرا ، الأمر الذي جعل شركة االانتاج تعيد انتاج الشريط في منتصف التسعينيات بصوتها الاصلي من سيد مكاوي .

 

سر استمرار رباعيات صلاح جاهين عبر الأجيال

عندما نتسئل عن سر إطار النجاح المستمر لوصفات صلاح جاهين من الستينيات إلى وقتنا هذا، ربما نجد أنها نابعة من خبراته ونظراته للحياة تجاربه أشخاصه أصدقائه أقاربه أحباءه البعيد والقريب حبيب استمر وحبيب هرب ، وهذا ماأكده د. حسن يوسف طه في كتابه "جماليات الإبداع عند صلاح جاهين"، ببساطه أنها حياته

الرباعيتات هي صلاح جاهين، فلسفة جل عشق الحياة بتفاصيلها كافة حتى النخاع ورأى وسمع وشعر أن حياته مركزة في تلك الرباعيات، صورة للواقع لكن في صورة فنية جمالية".

 

 

مقاطع شعرية من رباعيات صلاح جاهين

 

من أمثلة تلك البراعيات: "ورا كل شباك ألف عين مفتوحين وانا وانتي ماشيين ياغرامي الحزين لوالتصقنا نموت بضربة حجر لوافترقنا نموت متحسرين عجبي!!!! ياملونين البيض في شم النسيم لون الحنين والشوق وخمر النديم ماتعرفوش سايق عليكو النبي تلونوا الأيام بلون النعيم عجبي!! نــا دبــت وجزمتـى نعلهـا داب مــن كتــر التدويــر عَ الأحبـاب يـا سلمـلم لــو أعتــر فـى حبيب ده أنا أرقـص من كتـر الإعجاب كدهه ! كدهه ! كدهه !

 

"أنـــا قلبـــى مزيكـــه بمفاتيـــح من لمســه يغنــى لــك تفاريــح مــع إنــى ما فطرتــش وجعــان ومعـــــذب ومتيـــــم وجريــــح باتنطط واتعفرت واترقص كدهه كدهه ! كدهه ! كدهه ! بيانـــولا وألابنضـــه وحركــات أطلعى بقى يا نصاص يا فرنكات أنـا عازمـك يا حبيـبى لما ألاقيك علـى فسحـة فى جميـع الطرقات نتنـطط نتعـفـرت نترقـص كدهه كدهه ! كدهه ! كدهه !” يأسك وصبرك بين ايديك وانت حر تيأس ما تيأس الحياة راح تمر أنا دقت من دة ومن دة وعجبي لقيت الصبر مر وبرضه اليأس مر عجبي".

 

"ايديا فى جيوبى و قلبى طرب سارح فى غربة بس مش مغترب وحدى لكن ونسان و ماشى كده وبابتعد....ماعرفش....او باقترب عجبى “

 

"يابخت من يقدر يقول .... واللى فى ضميره يطلعه... يابخت من يقدر يفضفض بالكلام ... وكل واحد يسمعه... يقف فى وسط الناس يصرخ .. أأأأه ياناس ولاملام يجى الطبيب يحكى له ع اللى بيوجعه ... يكشف مكان الجرح ويحط الدوا ... ولو أنكوى يقدر ينوح وأنا اللى مليان بالجروح ... مأقدرش أقول ماأقدرش أبوح والسهم يسكن صدرى ماأقدرش أنزع."

 

لمزيد من أخبار الفن..اضغط هنا