عاجل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
عاطف خليل
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
عاطف خليل

نشطاء: "مبسوط يا مرتضى قفلتها لـلعكش واستريحت"

قناة الفراعين الفضائية
قناة الفراعين الفضائية

دأبت قناة الفراعين فى الآونة الأخيرة على انتهاك الحريات الشخصية والخوض فى الأعراض مما أدى إلى تسويد شاشتها، رغم ما يمر به فريق عمل قناة الفراعين من أزمة سوداء إلا أن ذلك آثار السخرية على موقعى التواصل الاجتماعى الفيس بوك وتويتر من قبل المصريين، حيث إنها ليست المرة الأولى التى يتم فيها وقف بث القناة.

يقول أحد النشطاء على الفيس بوك "تسلم الأيادي اللي قفل قناة العكش وهتحبسه..كمل جميلك يا سيسي"، و"كثر النباح والنياح من .. الفرعونية العكشية".
وذكرت حملة إغلاق قناة الفراعين - إحدى الصفحات على الفيس بوك -  "حققنا هدفنا الحمد لله بإغلاق القناة عقبال ما نسمع عن انتحار العوكش".
وفى السياق نفسه تناقل العديد من النشطاء على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" صورة للسيدة "نهاوند العميري"، المديرة التنفيذية لقناة "الفراعين" الفضائية المثيرة للجدل وأكدوا أن نهاوند ليست مصرية وإنما من عرب الـ 48، وتحمل الهوية "الصهيونية".
فى حين غردت نورا  عبر موقع التواصل الاجتماعي "تويتر" ساخرة "طيب محدش ناوى يتضامن مع عكاشة بسبب تسويد قناته عكاشة!!  ولا التضامن والتعاطف قبل 30/6 حمادة وبعد 30/6 حماده تانى خالص  !! :)" #"  قناة الفراعين اتقفلت عشان أخلت

بميثاق الشرف الإعلامي .. أحسن ربنا يوريني فيك كمان و كمان ياعكاشة...!! :"
وأضاف مغرد آخر "مبسوط يا مرتضى منصور  قفلتها لـ عكاشة واستريحت يلا شوفوا هتعملوا إيه ماهو بصراحة الشىء اللى يزيد عن حده لازم ينقلب ضد اللى جابوه الفراعين".
وسأل أحد المغردين "ياترى مرتضى حيدافع عن القناة ولا حيعمل ..... ؟" وأجابته ولاء " لاهيروح يستخبى فى شقة نسيبه زى كل مرة", وغردت أخرى "لما أشوف مجدى يعقوب بحس أن البلد دي لسه فيها أمل بس لما أشوف واحد زي مرتضى منصور وعكاشة بتأكد أن عملية اغتيال أمل كانت متقنة جدًا" -:)، و"عارفين اللى بيسمعوا أسامة منير هما نفسهم اللى بيتفرجوا على عكاشة وهما بردوا اللى انتخبوا محمد مرسى وهما اللى بيودونا فى داهية وسبب كل المصايب".