رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين
رئيس حزب الوفد
د.عبد السند يمامة
رئيس مجلس الإدارة
د.أيمن محسب
رئيس التحرير
د. وجدى زين الدين

أولياء أمور طلبة الثانوية يشتكون من امتحان الكيمياء 2022

امتحانات الثانوية
امتحانات الثانوية العامة

أدى طلاب الثانوية العامة، امتحان الكيمياء 2022، وتباينت آراء طلاب الثانوية العامة 2022 الشعبة العلمية عن مستوى الامتحان اليوم، فما بين سهولة وصعوبة الأسئلة جاءت ردود الطلاب باللجان الامتحانية، فى ظل وجود بعض الأسئلة التى  تخاطب الطالب المتفوق وتعتمد على الفهم والتفكير.

رأى الطلبة عن امتحان الكيمياء 2022

ورصدت "بوابة الوفد " ، ردود أفعال الطلبة حول امتحان الكيمياء 2022، والتى جاء معظمها عن صعوبة الأمتحان واحتوائه على العديد من الأسئلة الصعبة .

وجاء رد أحد المغردين  من أولياء الأمور "بنتي طالعه من الامتحان مدمرة هي وكل دفعتها امتحان الكيمياء ملوش اي علاقه باللي بالمنهج ربنا يسترها في الماث والفيزياء والانجلش حسبي الله ونعم الوكيل في اللي بدمروا اولادنا".

٣وكتب آخر" ثانوى خارجه تعيط من امتحان الكيمياء والا يقول محلتش والا يقول ما عملتش فى البابل شيت ميعرفوش أن الا بيعيط هو إلا بيجيب طب زى السنه الا فاتت خارج معيط من

الكيمياء وبقول محلتش واللى  حلل الامتحان كله والله شكلها كله هتجيب طب بسبب العياط دهو".

 

وجاء رد فعل آخر "حسبي الله ونعم الوكيل في اللي حاطط امتحان الكيمياء!!"، ووجه أحد الطلبه رسالة لواضع الامتحان فيها "عايزة اقول حاجة لل حاطط امتحان الكيمياء ان احنا بشر ولله مش علماء بيخترعولك الذرة عشان نحل اسئلتك دي".

 

و أكدت غرفة العمليات المركزية بوزارة التربية والتعليم، أن فريق مكافحة الغش بالوزارة تمكن من ضبط 9 حالات غش بامتحان الكيمياء والجغرافيا اليوم، مؤكدين أنه تم ضبط أدوات الغش الموجودة مع الطلاب، وتحرير محاضر غش.

لمتابعة المزيد من الموضوعات اضغط هنا